لینک های دسترسی

Breaking News

صادرات افغانستان از طریق بندر چابهار به هند متوقف شده است 


مقامات اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که از حدود سه ماه به اینسو، صادرات افغانستان از طریق بندرچابهار ایران به هند متوقف شده است.

خان جان الکوزی، معاون اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان گفت که کالاهای صادراتی تجار افغان هنوز هم در بندر چابهار باقی مانده است.

او افزود که صادرات افغانستان فقط به گونهٔ اندک از طریق بندر واگهٔ پاکستان جریان دارد و اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان تلاش دارد مشکل پیش‌ آمده در این خصوص را حل کند.

پیش از این، رسانه‌های هند از مشکلات تخنیکی در بندر نوا شیوا خبر داده بودند؛ بندری که کشتی‌های بندر چابهار در آن لنگر می‌اندازند.

قبلاً شبکهٔ تلویزیونی الجزیره گزارش داده بود که یک گروه انتقالاتی هندی به نام ادانی اعلام کرده بود که پس از ۱۵ نومبر، کالای کارگو از افغانستان،‌ ایران و پاکستان را در این بندر تخلیه نخواهد کرد.

این شرکت پس از آن دست به این اقدام زد که ماه گذشته در یکی از بنادر ایالت گجرات محمولهٔ بزرگ هیروین کشف و ضبط شد. این شرکت گفته بود که گمان می‌رود این هیروین از افغانستان به هند قاچاق شده باشد.

در حکومت پیشین افغانستان، هند تمامی کمک‌هایش، به شمول گندم و سایر مواد اولیه را از طریق بندر چابهار به افغانستان انتقال می‌داد که پس از آن این کمک‌ها از طریق زمینی به ولایت نیمروز انتقال می‌یافت. در کنار این، تجار و سرمایه‌گذاران افغان کالا‌های شان را از طریق همین بندر به هند می‌فرستادند، و اموال وارداتی از هند و امارات متحدهٔ عرب نیز از بندر چابهار وارد افغانستان می‌شد.

کارشناسان می‌گویند که این بندر در اثر مشکلات تخنیکی نه بلکه به دلایل سیاسی مسدود شده است.

وحید الله غازی‌خیل به صدای امریکا گفت: "روابط طالبان با ایران خوب نیست و ایران از حکومت طالبان در افغانستان نیز خرسندنیست."

حکومت ایران تا اکنون در مورد بندرچابهار یا توقف انتقالات از آن اظهار نظر نکرده است.

حکومت پیشین افغانستان در ماه اکتوبر سال ۲۰۱۷ میلادی واردات و صادرات از بندر چابهار را آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG