لینک های دسترسی

Breaking News

آغاجان معتصم بازداشت شده یا ناپدید؟


آغا جان معتصم در رژیم طالبان برای مدتی بحیث وزیر مالیه کار کرده بود
آغا جان معتصم در رژیم طالبان برای مدتی بحیث وزیر مالیه کار کرده بود
بدنبال نشر گزارش ها در رسانه های پاکستانی در باره ناپدید شدن آغاجان معتصم، یکی از رهبران ارشد گروه طالبان، در امارات متحده عربی مقام های حکومت افغانستان گفته اند که تماس با وی را از دست داده است.

آقای معتصم در این اوآخر در گفت و شنودهای مقدماتی میان برخی از رهبران طالبان با مقام های حکومت افغانستان، نقش اساسی ایفا کرده بود. این تماس ها در شهر دوبی صورت گرفته بود.

شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به روز دوشنبه به خبرنگاران گفت دیپلمات های افغان با مقام های وزارت خارجه امارات متحده عربی در تماس شده اند تا دریابند که آقای معتصم در کجاست.

این مقام افغان نگفت که آیا آغاجان معتصم از سوی نیروهای امنیتی امارات بازداشت شده است یا از سوی گروه یا افراد دیگر ربوده شده است.

"جمهوری اسلامی افغانستان در جریان است و تایید میکند که معتصم آغاجان در امارات متحده عربی لادرک شده است."

یک مقام شورای عالی صلح افغانستان به صدای امریکا گفت که سند اقامت آقای معتصم در امارات متحده عربی "مشکل تخنیکی" داشت اما مشخص نساخت که چگونه مشکلاتی.

شخص با نفوذ

رسانه های غربی گزارش داده اند، در سال های ۲۰۰۹-۲۰۱۰ پس از آنکه اختلافات میان ملامحمد عمر، رهبر فراری طالبان، و آغاجان معتصم در باره مذاکرات صلح با حکومت افغانستان آشکار گردید، آقای معتصم در شهر کراچی پاکستان آماج یک حمله خونین قرار گرفت.

اگر چه جزئیات مشخص نیست اما پس از این حمله آقای معتصم از ترکیه سربرآورد. سال گذشته، این مقام پیشین طالبان به امارات متحده عربی رفت و در آنجا در گفتگوهای سری میان نمایندگان طالبان و شورای عالی صلح افغانستان سهم گرفت.

محمد اسماعیل قاسمیار، مسوول روابط بین المللی شورای عالی صلح به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که آقای معتصم "یکی از شخصت های رده بالا و مؤثر تحریک طالبان بود و جمعی هم که با آنها بودند شخصیت های متنفذ و سابقه دار و به یقین با نفوذ بودند به هر حال ما امیدوار استیم که اگر کدام مشکلی پیش آمده باشد رفع گردد، به نفع صلح و تقویت پروسه مصالحه است."

امرالله صالح، رئیس پیشین ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان ناپدید شدن آغاجان معتصم در امارات متحده عربی را به سازمان اطلاعات پاکستان، آی اس آی، نسبت داده است. آقای صالح در صفحه فیسبوک خود نوشته است "اگر ]آغاجان معتصم[ معلومات و درک از اوضاع منطقه و نزدیکی استخباراتی پاکستان با کشور های خلیج میداشت شاید پایگاه خویش را دوبی انتخاب نمی کرد و بر میگشت به افغانستان. معلومات که من دارم تلاش دولت افغانستان برای رهایی او از زندان نا معلوم در خلیج نیز تا حال نتیجه نداده است."

پیش از این مولوی عبدالرقیب تخاری، یک وزیر پیشین رژیم طالبان، پس از بازگشت از نشست سری میان نمایندگان شورای عالی صلح و طالبان در دوبی، در شهر پیشاور پاکستان ترور گردید.
XS
SM
MD
LG