لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین نامزد زن برای شورای عالی ستره محکمه رد شد


این نخستن بار در تاریخ افغانستان است که یک زن به صفت عضو شورای عالی ستره محکمه نامزد می شود
این نخستن بار در تاریخ افغانستان است که یک زن به صفت عضو شورای عالی ستره محکمه نامزد می شود

قانونگذاران افغان روز چهارشنبه به یگانه نامزد زن برای شورای عالی ستره محکمه رای اعتماد ندادند. در تاریخ افغانستان این نخستین بار است که یک زن به صفت عضو شورای عالی ستره محکمه معرفی می شود.

انیسه رسولی از جانب محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به صفت عضو شورای نه عضوی عالی ستره محکمه معرفی شده بود، اقدامی که در نخستین لحظات سبب خشم محافظه کاران شده بود.

عبدالظاهر قدیر معاون ولسی جرگه پس از رایگیری سری نتایج را اعلان کرد "رای تایید ۸۸، رای رد ۸۳، رای باطل ۷ و رای سفید ۱۴، نتیجه عدم تایید." آقای قدیر از رئیس جمهور خواست تا نامزد دیگری را برای این پست معرفی کند.

در جلسۀ امروز ولسی جرگه ۱۹۳ وکیل حاضر بود و خانم رسولی به برای کسب رای اعتماد به ۹۷ رای تایید نیاز داشت.

شکریه بارکزی عضو ولسی جرگه در واکنش به این رایگیری گفت در حق خانم رسولی جفا شده است. او از رئیس جمهور غنی خواست تا بازهم زن دیگری را برای این پست نامزد کند.

شکریه بارکزی گفت که در حق انیسه رسولی جفا شد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:29 0:00

به باور خانم بارکزی معرفی شدن خانم رسولی برای عضویت در شورای عالی ستره محکمه، نتیجۀ تلاش ده سالۀ فعالان حقوق زن در افغانستان بود.

نامزد شدن انیسه رسولی برای عضویت در شورای عالی قضایی افغانستان بخشی از تلاش های حکومت وحدت ملی افغانستان برای توانبخشی و تقویت زنان است.

آقای غنی تا کنون چهار زن را به پست های وزارت و دو زن دیگر را به صفت والی در ولایت های غور و دایکندی گماشته است، اقدامی که از سوی مدافعان حقوق زنان استقبال شده است.

رئیس جمهور غنی همچنان از وزیران کابینه خواسته است تا در هر وزارت کم از کم یک معین زن را به کار بگمارند.

شایان ذکر است که در جلسۀ امروز ولسی جرگه، سید یوسف حلیم نامزد دیگر برای عضویت شورای عالی ستره محکمه و خلیل صدیق نامزد برای ریاست بانک مرکزی توانستند رای اعتماد وکلا را کسب کنند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG