لینک های دسترسی

Breaking News

توافق افغانستان و تاجکستان بر استرداد زندانیان


از رئیس جمهور غنی در میدان هوایی دوشنبه، صدراعظم و سایر مقامات تاجکستان پذیرایی نمود
از رئیس جمهور غنی در میدان هوایی دوشنبه، صدراعظم و سایر مقامات تاجکستان پذیرایی نمود

مقامات افغانستان و تاجکستان، تفاهم نامۀ استرداد زندانیان را به امضأ رسانیدند که بر اساس آن شهروندان زندانی دو کشور، به دولت های متبوعۀ شان تسلیم داده خواهد شد.

این تفاهم نامه امروز در حضور رؤسای جمهور دو کشور در شهر دوشنبه امضأ شد. محمد اشرف غنی که در رأس یک هیأت عالیرتبه، بنا بر دعوت رئیس جمهور امام علی رحمان به شهر دوشنبه سفر کرده است، امروز با رئیس جمهور، صدراعظم، و رئیس پارلمان تاجکستان دیدار های جداگانه ای انجام داد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی رئیس اجرائیۀ افغانستان در صحبت با صدای امریکا گفت که افزون بر این دیدار ها، سران دو کشور اعلامیۀ مشترک همکاری را نیز به امضأ رسانیدند. از سوی دیگر دواخان مینه پال معاون رئیس جمهور غنی گفت که موضوعات مورد بحث رئیس جمهور با سران تاجکستان، مبارزه با دهشت افگنی، مبارزه با مواد مخدر، و امنیت منطقوی می باشد.

در اجندای سفر رئیس جمهور غنی به شهر دوشنبه، سخنرانی به استادان و محصلان پوهنتون ملی تاجکستان نیز شامل است. انتظار میرود که پس از پایان سفر تاجکستان، آقای غنی برای شرکت در کنفرانس مبارزه با فساد، عازم لندن شود.

افتتاح پروژۀ کاسا ۱۰۰۰

قرار است با دو روز تفاوت از سفر رئیس جمهور غنی به تاجکستان، عبدالله عبدالله رئیس اجراییۀ افغانستان نیز به آن کشور سفر کند، اما اجندای سفر او مختصر بوده و به گفتۀ معاون سخنگویش، "تنها و تنها" اشتراک در محفل افتتاح پروژۀ انتقال برق کاسا-۱۰۰۰ است.

آقای عبدالله به روز پنجشنبه، در رأس یک هیأت عالیرتبۀ دولتی، عازم تاجکستان خواهد شد. کاسا – ۱۰۰۰ پروژۀ انتقال برق از قرغیزستان و تاجکستان، از راه افغانستان به پاکستان بوده و از پروژۀ انتقال برق وارداتی ترکمنستان معروف به توتاپ، جدا می باشد.

جاوید فیصل معاون سخنگوی رئیس اجرائیه میگوید که پروژۀ کاسا ۱۰۰۰، با طی مسافت ۵۵۰ کیلومتر، از شش ولایت افغانستان عبور خواهد کرد و به شهر پیشاور خواهد انجامید که از بابت آن، پاکستان هر سال ۴۵ میلیون دالر حق العبور انرژی را به افغانستان خواهد پرداخت.

نقشۀ مسیر انتقال برق از قرغیزستان و تاجکستان به پاکستان
نقشۀ مسیر انتقال برق از قرغیزستان و تاجکستان به پاکستان

XS
SM
MD
LG