لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: داعش را در ننگرهار، به دو ولسوالی محدود ساخته ایم


عطا محمد نور (راست) با جنرال جان نیکولسن (چپ) در شهر مزار شریف
عطا محمد نور (راست) با جنرال جان نیکولسن (چپ) در شهر مزار شریف

جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیرو های مأموریت قاطع در أفغانستان میگوید که نیرو های بین المللی و أفغان در ولایت ننگرهار، تلفات سنگینی را طی جنگ های اخیر به جنگجویان داعش وارد آورده و حضور آنان را اکنون به دو ولسوالی در آن ولایت محدود ساخته اند.

جنرال نیکولسن این نکته را امروز در سفرش به شهر مزار شریف به خبرنگاران ابراز داشت. او افزود نشانه هایی در دست دارند که بیانگر تلاش داعش برای رخنه کردن در ولایت کنر می باشد، اما در آنجا نیز بر ضد این افراطگرایان عملیات اجرا میشود.

این فرماندۀ نیرو های ناتو تصدیق نمود که داعش در سراسر أفغانستان تلاش جلب و جذب جنگجویان را دارد، اما در این راستا تا کنون گسترش موفقانه ای نداشته اند.

جنرال نیکولسن در سفر امروزش به شهر مزارشریف، با فرماندهان نظامی و عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ به ملاقات های جداگانه پرداخت و بر تداوم همکاری میان نیرو های ناتو و افغان تأکید ورزید. آقای نور چندی پیش گفته بود که داعش در ولایت بلخ نیز نفوذ کرده است.

دفاع یا تهاجم؟

جنرال نیکولسن فرماندۀ نیرو های حمایت قاطع ناتو در افغانستان طی دیدارش با عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ، تأکید ورزید که نیرو های امنیتی افغان باید در برابر دشمن از شکل دفاعی خارج شده و حالت تهاجمی را اختیار کنند.

این مقام نظامی ناتو افزود که نیروهای امنیتی افغانستان به توانایی بزرگ جنگی رسیده و میتوانند در مقابل شورشیان، مستقل برزمند. قبل از این نیز نظامیان امریکایی به نیرو های افغان توصیه کرده بوند که از مواضع خود خارج شده و برضد شورشیان، موقف تهاجمی را احراز کنند.

اما مقامات نظامی افغانستان میگویند که آنها از قبل به عملیات تهاجمی پرداخته اند. جنرال عبدالحمید حمید قوماندان قول اردوی ۲۰۹ شاهین در صحبت با رادیو آزادی گفته است که هم اکنون در زون شمال و شمال شرق کشور هفت عملیات تهاجمی را رهبری میکند و بیش از هفتاد در صد عملیات شان، ماهیت تهاجمی دارد.

فرمانده نیکولسن اظهار امیدواری کرد تا در نشست وارسا که قرار است در آیندۀ نزدیک با حضور مقامات أفغان برگزار گردد، متحدین بین المللی کمک های بیشتری را برای أفغانستان متعهد شوند.

XS
SM
MD
LG