لینک های دسترسی

Breaking News

خوشبینی ها در افغانستان از تأثیرات آیندۀ پروژۀ تاپی


خط لوله گاز تاپی میتواند در آینده فرصت مناسبی برای استخراج منابع گازی افغانستان را ایجاد کند. آگاهان امور در افغانستان می گویند که خط لوله گاز تاپی همچنان افغانستان را از وابستگی به واردات انرژی گاز و برق از کشورهای همسایه به پیمانه زیادی بی نیاز میسازد و تاثیرات مثبتی را در رشد اقتصادی این کشور بدنبال خواهد داشت.

یک روز پس از آغاز کار عملی پایپ لاین گاز تاپی در افغانستان؛ کم کم فکر بهره برداری و کار عملی برای تغییر دسترخوان مردم در ذهنیت ها بوجود آمده است.

آگاهان امور میگویند پایپ لاین گاز تاپی صفحه جدیدی در عرصه اقتصاد افغانستان به وجود آورده و اعتباری خاص برای جلب و جذب سرمایه گذاری های جدید به این کشور بخشیده است.

آنها همچنان بر این باورند که تاپی میتواند زمینه ایجاد ساختارهای گازی مورد نیاز افغانستان را در بلند مدت ایجاد نموده و زمینه را برای استخراج معادن گاز این کشور در آینده مهیا سازد.

محمد طارق عزیز، کارشناس مسایل اقتصادی، میگوید که: "تطبیق پروژۀ تاپی، و پروژه های بزرگ مثل تاپی، در حقیقت میتواند یک تصویر جدید را از أفغانستان در منطقه و در جهان ایجاد بکند. و این تصویر جدید، میتواند سرمایه گذاری های خارجی و داخلی را برای اجرایی شدن پروژه های مثل تاپی در آینده افزایش بدهد." آقای عزیز همچنان پروژۀ تاپی را، فرصت خوبی برای استخراج منابع گازی أفغانستان عنوان میکند.

باورها بر اینست که با آغاز کار ساختمان خط لوله گاز تاپی، زمینه کار برای صدها تن از باشندگان ولایت های هرات، فراه، نیمروز، هلمند، و قندهار فراهم شده و آنها صاحب کار دایمی میشوند.

صنعتگران ولایت هرات نیز می گویند حکومت افغانستان با استفاده از گاز تاپی میتواند به ایجاد سب استیشن های تولید برق از انرژی گاز مبادرت ورزیده و زمینه دسترسی متشبثین به انرژی برق برای خودکفایی در تولیدات داخلی را مساعد نماید.

حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن ولایت هرات، میگوید که با عبور لولۀ گاز تاپی از ولایات دیگر، فابریکه های محلی نیز رونق خواهد یافت. به گفتۀ او، پارک های صنعتی ولایات هلمند و کندهار که با مصرف انرژی برق فعال اند، با تمدید لولۀ گاز تاپی از منابع کافی انرژی برخوردار خواهند شد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز روز جمعه در مراسم افتتاح پایپ لاین گاز تاپی گفت این پروژه وضعیت زندگی مردم در کشورهای افغانستان ، پاکستان و هندوستان را دستخوش تغییر خواهد کرد.

آقای غنی همچنان از کشورهای بیرونی و تاجران آن خواست تا با اعتماد و سرمایه گذاری در افغانستان به رشد اقتصادی این کشور و مردمش کمک کنند.

خط لوله گاز تاپی سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز را به سه کشور افغانستان، پاکستان و هندوستان انتقال می دهد که افغانستان در کنار دریافت سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون دالر حق ترانزیت، هر سال تا ۲۰ میلیون متر مکعب گاز را نیز میتواند استفاده کند.

خوشبینی ها برای مفاد تاپی در افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00

XS
SM
MD
LG