لینک های دسترسی

Breaking News

بحث عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی در ششمین نشست 'تیفا'


بحث عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی در ششمین نشست 'تیفا'
بحث عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی در ششمین نشست 'تیفا'

ششمین نشست یک روزۀ شورای چهارچوب قرارداد تجارت وسرمایه گذاری میان افغانستان وایالات متحده امریکا(تیفا) در کابل دایر گردید.

درین نشست روی مسایل مختلف تجارت و سرمایه گذاری مثل توازن تجارت در آینده ها و مسایل سکتوری مربوط به مالیات بر قراردادها و همکاریهای تجارتی منطقوی از جمله برنامه راه ابریشم و کسب عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی مورد بحث قرار گرفت.

در پایان این جلسه، انوار الحق احدی، وزیر تجارت و صنایع افغانستان و مایکل دیلانی، معین نماینده تجارتی ایالات متحده در امور آسیای مرکزی و جنوبی در یک کنفرانس خبری مشترک راجع به موضوعاتی که درین جلسه روی آن بحث شده است به رسانه ها معلومات داده در مجموع این نشست را مهم و جامع ارزیابی کردند.

داکتر احدی، وزیر تجارت افغانستان گفت افغانستان از چند سال بدین سو میخواهد در سازمان تجارت جهانی عضویت کسب کند وایالات متحده امریکا درین عرصه همیشه همکاری میکند و امروز هم روی این موضوع بحث شد.

احدی که فهرست طولانی موضوعات بحث شده قرائت می کرد گفت "ایالات متحده امریکا یک امتیاز در عرصه تجارت به افغانستان داده است که براساس آن بسیاری از اقلام و اموال تجارتی و محصولات افغانستان از پرداخت مالیات گمرکی معاف می باشد که بنام جی اس سی یاد میشود."

به اساس اظهارات داکتر احدی اکثریت تاجران افغان از این امتیاز ایالات متحده آگاهی لازم ندارند و به همین علت است که تا حال تاجران افغان از این امتیاز فقط 20 درصد استفاده کرده اند. لهذا نیاز به بالابردن سطح آگاهی تاجران دیده میشود.

در این کنفرانس خبری مشترک مایکل دیلانی، معین نماینده تجارتی ایالات متحده امریکا هم روی مسایل مورد بحث شده به رسانه ها معلومات داده گفت "ما روی مسایل زیادی ولی مهم و مربوط به تجارت و سرمایه گذاری میان افغانستان و ایالات متحده بحث کردیم. روی این موضوع به تفصیل صحبت کردیم که ایالات متحده امریکا چگونه میتواند در شگوفایی و رشد اقتصاد پایدار در افغانستان کمک نماید؟

او افزود دراین نشست بر سر موضوعات دسترسی افغانستان به بازار و همچنان راجع به چگونگی فراهم کردن زمینه شمولیت افغانستان به سازمان جهانی تجارت بحث شد.

سایر شرکت کننده گان نشست "تیفا" در کابل و مامورین وزارت تجارت گفتند موضوعات قوانین افغانستان درعرصه تجارت، تجارت منطقوی و موافقتنامه های تجارتی از جمله توافقنامه موسوم به "اپتا" میان افغانستان و پاکستان و مشکلات ناشی از آن در این جلسه مورد بحث قرار گرفته که جستجوی راه جدید بجای بندر کراچی پاکستان از جمله مسایل مهم بوده است.

تلاش برای کسب عضویت در سازمان تجارت جهانی در حالی صورت میگرد که برخی از کارشناسان ومتخصصان امور اقتصادی افغان از جمله آذرخش حافظی درشرایط کنونی شمولیت افغانستان در سازمان تجارت جهانی را به سود کشور نمی دانند.

به باور این کارشناسان، عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی زمانی مفید و به سود کشور میباشد که افغانستان یک کشور مولد بوده دارای صادرات ترجیحی باشد. در شرایط فعلی اگر افغانستان شامل سازمان تجارت جهانی شود نمی تواند آن بخشی از تعرفه های تادیبی را که بخاطر حمایت از تولیدات داخلی ضروری میباشد وضع کند.

تیفا علاوه بر این که با وزارت تجارت افغانستان همکاری دارد با چند وزارت سکتوری دیگر مانند وزارت مالیه هم مساعدتهای مالی و تخنیکی فراهم میکند.

نشست اول تیفا سال گذشته در شهر واشنگتن ایالات متحده صورت گرفته بود وقرار است جلسه آینده دریکی از کشورهای آسیای مرکزی صورت بگیرد.

XS
SM
MD
LG