لینک های دسترسی

Breaking News

تجارت افغانستان - ۸ میلیارد واردات، نیم میلیارد صادرات


میزان حقیقی واردات افغانستان به مراتب بلندتر از آمار رسمی است
میزان حقیقی واردات افغانستان به مراتب بلندتر از آمار رسمی است

وزیر تجارت افغانستان از کسر بیلانس تجارت هشدار داده و گفته است که سهم صنعت در تولیدات ناخالص ملی اندک است.

وزیر تجارت و صنایع افغانستان می گوید که سال گذشته بیلانس ملی تجارت بیش از هشت اشاریه دو ملیارد دالر واردات و حدود چهار الی پنجصد میلیون دالر صادرات بود.

همایون رسا گفت که کسر بیلانس تجارت نشان میدهد که صنایع در افغانستان به خوبی انکشاف نکرده است.

آقای رسا گفت "سهم صنعت در تولید ناخالص ملی کشور تنها نزدیک به پانزده فیصد بوده و سهم سکتور خصوصی در ایجاد اشتغال و کار در سطح بسیار پاین قرار دارد".

در این حال محمد قربان حقجو، رئیس اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان گفت که میران حقیقی واردات به افغانستان شاید دو برابر آمار رسمی باشد.

آقای حقجو گفت "تجارت غیر رسمی که قاچاق میاید دقیقآ اگر محاسبه کنیم ممکن در یک سال ۱۵ میلیارد دالر ما واردات داشته می باشیم که این یک رقم بلند است".

آقای حقجو گفت با آن که ظرفیت های تولیدی در کشور موجود است اما افغانستان بیشتر نیازمندی هایشرا از بازارهای بیرون وارد می کند.

او گفت "اگر موتر است، اگر بعضی ماشینری مجهز مدرن است که امکان تولید آن را نداریم، بعضی مواد غذایی است که مقدار آن کم است، مثال سالانه بیش از ۶ ملیون تن گندم ضرورت داریم اما حدود پنج ملیون توانایی تولید داخلی اش را داریم، یک ملیون تن دیگر ما از بیرون وارد میکنیم یا مواد اولیه، یک مقدار دوا های پیشرفته است که از بیرون می آوریم که سالانه در حدود هفتصد تا یک ملیارد دالر است".

به گفته صنعت کاران افغان عدم حمایت دولت، نا امنی، فساد اداری، تعرفه های بلند گمرکی، بیروکراسی دست و پاگیر در ادارات دولتی، مشکلات ترانزیتیِ در کشورهای همسایه، کمبود برق، محدودیت پارک های صنعتی و زمین، عدم دسترسی صنعت کاران به قرضه های طویل مدت و نبود بانک های صنعتی و زراعتی که این قرضه ها را فراهم کند، از جمله چالش های است که رشد صنعت در این کشور را با کندی مواجه کرده است.

XS
SM
MD
LG