لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش بی سابقۀ مجروحین جنگ در افغانستان


A displaced Iraqi boy carries a cage with pigeons as people arrive at a temporary camp at the closed Nineveh International Hotel in Mosul, which was recovered by Iraqi troops from Islamic State group fighters earlier in the year.
A displaced Iraqi boy carries a cage with pigeons as people arrive at a temporary camp at the closed Nineveh International Hotel in Mosul, which was recovered by Iraqi troops from Islamic State group fighters earlier in the year.

شمار غیرنظامیان افغان که در شش ماه نخست سال روان در جنگ کشته و زخمی شده اند، در مقایسه با عین محدودۀ زمان در هفت سال گذشته، به بلندترین حد رسیده است.

هیأت معاونت ملل متحد برای افغانستان یا یوناما گزارش داده است که در شش ماه نخست سال ۲۰۱۵، دست کم ۱۵۹۲ غیرنظامی افغان در نتیجۀ خشونتهای مسلحانه کشته و ۳۳۲۹ غیرنظامی دیگر زخمی شده است.

گزارش حاکی است که حدود ۹۰ درصد مصدومین غیرنظامی جنگ در نتیجۀ درگیری های زمینی، انفجار ماین، حملات مختلط و انتحاری و کشتارهای هدفمندانه بوده است.

در گزارش آمده است که عناصر مخالف دولت با کاهش بسیار اندک نسبت به سال گذشته، عامل ۷۰ درصد کشته و زخمی شدن غیرنظامیان بوده اند. نیروهای طرفدار دولت عامل ۱۶ درصد تلفات غیرنظامیان – نیروهای امنیتی و دفاعی افغان ۱۵ درصد و قوای ناتو یک درصد – خوانده شده اند.

در ده درصد موارد عامل کشته و زخمی شدن غیرنظامیان ناشناخته باقی مانده، در حالیکه بقایای مواد منفلق ناشدۀ جنگی سبب مصدومیت چهار درصد غیرنظامیان بوده است.

منبع معلومات یوناما
منبع معلومات یوناما

قتلهای هدفمندانه

آنچه در این گزارش نگران کننده خوانده شده است، افزایش ۶۰ درصدی کشته و زخمی شدن غیرنظامیان در نتیجۀ عملیات زمینی قوای طرفدار حکومت افغانستان بوده است، زیرا در سال ۲۰۱۴ نیروهای ناتو نیز درگیر عملیات جنگی بودند، اما امسال سوق و اداره و اجرای عملیات نظامی به دوش نیروهای افغان است.

درگیری زمینی میان طرفهای متخاصم با ۱۹ درصد کاهش و برجاگذاشتن ۳۷۹ کشته و ۱۱۹۸ زخمی عامل نخست و انفجار ماینهای تعبیه شده با ۲۱ درصد کاهش و برجا گذاشتن ۳۸۵ کشته و ۷۲۳ زخمی دومین عامل مصدومیت غیرنظامیان افغان خوانده شده است.

همچنان، این گزارش حاکی است که قتلهای هدفمندانه منجر به کشته شدن ۴۴۰ نفر و زخمی شدن ۲۵۹ نفر شده و عامل نخست مرگ غیرنظامیان افغان بوده است، هرچند در رده بندی عمومی چهارمین علت کشته و زخمی شدن غیرنظامیان افغان خوانده شده است.

در گزارش آمده است که حملات انتحاری و مختلط در شش ماه نخست سال روان در مقایسه با نیمۀ نخست سال گذشتۀ میلادی، ۷۸ درصد افزایش یافته و سبب مرگ ۱۸۳ نفر و زخمی شدن ۸۳۹ نفر دیگر شده است.

نکتۀ دیگر مایۀ نگرانی افزایش ۲۳ درصدی کشته و زخمی شدن زنان و فزونی ۱۳ درصدی مصدومیت کودکان در شش ماه نخست سال ۲۰۱۵ می باشد.

ملل متحد از سال ۲۰۰۹ به اینسو آمار تلفات غیرنظامیان افغان را در نتیجۀ جنگ ثبت کرده است که بر اساس تازه ترین آمار از آغاز سال ۲۰۰۹ تا پایان ماه جولای ۲۰۱۵ حدود ۱۸.۸۵۰ غیرنظامی افغان کشته و ۳۲.۸۵۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG