لینک های دسترسی

Breaking News

رایس: اوباما از افغانستان پوزش نمی خواهد


سوزان رایس، مشاور امنیت ملی ایالات متحده امریکا شام سه شنبه گزارش هایی را نادرست خوانده و رد کرد که گویا بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا به خاطر اشتباهات گذشتۀ سربازان امریکایی در افغانستان، به افغانها پوزش نامه می فرستد.

خانم رایس به تلویزیون سی ان ان گفت که همچو نامه یی نه نگاشته شده و نه ارسال شده است. او گفت که ایالات متحده نیازی ندارد که از افغانستان پوزش بخواهد. زیرا به گفتۀ وی سربازان امریکایی در افغانستان قربانی داده و از روند دیموکراسی و مبارزه با شورشگری پشتیبانی کرده اند.

اما ایمل فیضی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز گذشته گفت که برای حاصل کردن قناعت خاطر مردم و رئیس جمهور افغانستان، بارک اوباما رئیس جمهور امریکا با ارسال نامه یی تعهد و تضمین خواهد کرد که خطا های گذشتۀ سربازان امریکایی، در آینده در افغانستان تکرار نخواهد شد.

آقای فیضی افزود که بر این موضوع در تماس تلیفونی شام سه شنبه میان حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا توافق شد.

لویه جرگه مشورتی و آیندۀ موافقتنامه

در حالیکه پیشرفت چندانی در مذاکرات دوجانبه میان افغانستان و ایالات متحده روی مسودۀ موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه به چشم نمی خورد، قرار است روز پنجشنبه لویه جرگه یی برای مشورت دهی در این مورد در کابل برگزار شود.

در همین حال سازمان عفو بین الملل از اشتراک کنندگان لویه جرگه مشورتی خواسته است تا میکانیزمی را برای پیگیری آن جرایم جنگی که ادعا می شود از سوی نیروهای امریکایی در افغانستان ارتکاب یافته است، روی دست گیرند.

حوریه مصدق پژوهشگر امور افغانستان در سازمان عفو بین الملل به صدای امریکا گفت که لویه جرگه این توانمندی را دارد که یک تعداد شرایطی را در موافقتنامۀ دوجانبۀ امنیتی وضع کند.

به باور خانم مصدق، لویه جرگه می تواند حکومت افغانستان را مکلف سازد تا در آینده پیرامون عملیات نظامی سربازان امریکایی به شورای ملی آن کشور به گونۀ منظم گزارش دهد و اگر کدام غیرنظامی در این جریان آسیب می بیند مسوول آن شناسایی شود و در مورد رویداد پیگرد صورت گیرد.

این پژوهشگر افغان حضور نمایندگان جامعۀ مدنی افغانستان را در لویه جرگه کمرنگ خوانده گفت که اگر شرکت کنندگان جرگه از مسایل حقوقی، عدلی، قضایی و اوضاع و شرایط افغانستان و امریکا آگاهی کامل نداشته باشند و این موافقتنامه بدون کدام پیش شرط به امضا برسد، منجر به ادامۀ تخلفات نظامیان امریکایی در افغانستان خواهد شد.

افشای مسودۀ موافقتنامه

از سویی هم مسودۀ موافقتنامۀ امنیتی دوجانبه میان امریکا و افغانستان که در ۲۵ صفحه و به زبان انگلیسی ترتیب شده است شام سه شنبه فاش شد.

مهمترین نکات که در آن مسوده به چشم می خورد این است که این موافقتنامه برای ده سال خواهد بود و در صورتی که یکی از طرفین خواهان لغو آن باشد، باید دو سال پیشتر از ختم میعاد آن یکدیگر را اطلاع دهند.

تعیین حوزه قضایی برای نیروهای امریکایی، معافیت نظامیان امریکایی از دادن مالیات و گرفتن ویزه برای ورود به افغانستان، ادامه نبرد بر ضد القاعده و هم پیمانان آن، تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی و آزادی عمل نیرو های امریکایی از مسایلی است که در این موافقتنامه تذکر یافته است.

آنچه در مسودۀ افشا شدۀ موافقتنامۀ امنیتی به چشم نمی خورد، شمار دقیق سربازان امریکایی و محلاتی است که قرار است نظامیان ایالات متحده در آنجا پایگاه داشته باشند.
XS
SM
MD
LG