لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما در باره موافقتنامه امنیتی به کرزی نامه می فرستد


ریاست جمهوری افغانستان خبر داده است که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا بزودی نامهء را به رئیس جمهور افغانستان خواهد فرستاد و در آن در باره جلوگیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان افغان در جریان عملیات نیروهای امریکایی، تعهد خواهد داد.

ایمل فیضی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان شام سه شنبه به خبرنگاران گفت که نامه آقای اوباما در اختیار اشتراک کنندگان لویه جرگه مشورتی، که قرار است پنجشنبه در کابل آغاز گردد، قرار داده می شود.

آقای فیضی گفت در نامهء رئیس جمهور امریکا همچنان بر مصایبی که غیرنظامیان افغان در جریان عملیات نظامی نیروهای بین المللی متقبل شده اند، اذغان خواهد شد.

به نظر می رسد که نامه رئیس جمهور اوباما به روز چهارشنبه به رئیس جمهور افغانستان فرستاده خواهد شد.

گفتگوی کرزی و کری

شام سه شنبه رئیس جمهوری کرزی و جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا تلیفونی صحبت کردند و در باره آخرین انکشافات مسوده توافقنامه امنیتی دوجانبه میان دو کشور تبادل نظر نمودند.

به گفته سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، در این گفتگو آقای کرزی یکبار دیگر مخالفت اش با عملیات شب هنگام نیروهای خارجی بر منازل افغان ها را بیان داشت.

در پاسخ، به گفته آقای فیضی، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا گفت کشورش خواهان اجرای این گونه عملیات فقط در حالات استثنایی است.

آقای فیضی گفت که این مادۀ موافقتنامه مورد اختلاف نظر جدی کابل و اشنگتن است و مذاکرات بر این موضوع پیشرفت چندانی نداشته است. او گفت که رئیس جمهور کرزی دو راه حل را برای از میان برداشتن این اختلاف پیشنهاد کرده است.

"یکی اینکه هر دو نظر یعنی تقاضای امریکا برای انجام عملیات در خانه های افغان ها و برعکس آن مخالفت افغانستان با انجام چنین عملیات در متن موافقتنامۀ امنیتی و دفاعی گنجانیده شود و مردم افغانستان در این زمینه فیصله نهایی را کنند. اما وزیر خارجۀ ایالات متحده در لویه جرگۀ مشورتی شرکت داشته باشند تا از موقف ایالات متحده در مقابل مردم افغانستان دفاع کنند. پیشنهاد دوم آقای کرزی این بود که در صورت عدم پذیرش پیشنهاد نخست رئیس جمهور افغانستان، ایالات متحده موافقتنامۀ امنیتی را با حکومت جدید افغانستان که پس از برگزاری انتخابات رویکار می آید امضا کند."

به گفتۀ سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، مقام های امریکایی با پذیرش ارتکاب اشتباهات گذشته در جریان عملیات نظامی، تعهد خواهند کرد که در آینده چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد.

"بلاخره هر دو جانب به این موافقه رسیدند که ما (امریکا) این را میپذیریم که در گذشته ما خطا ها و اشتباهات زیادی را مرتکب شدیم، در جریان عملیات نظامی ما، افغانها درد و مشکلات زیادی متحمل شده و قربانی های زیادی داده اند. و برای حاصل کردن قناعت خاطر مردم افغانستان و رئیس جمور کشور، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت که طی نامه یی از جانب رئیس جمهور اوباما این تعهد را امریکا خواهد کرد که اشتباهاتی را که نیرو های امریکایی در افغانستان مرتکب شدند، در آینده مرتکب نخواهند شد و از این (اشتباهات) جلوگیری صورت خواهد گرفت."

آقای فیضی گفت که قرار است آقای کری، جریان این تماس تلیفونی را به سمع رئیس جمهور ایالات متحده برساند و تصامیم بعدی، از جانب امریکا، در قصر سفیر اتخاذ خواهد شد.

این در حالی است که برخی از رسانه های غربی گزارش داده اند که حکومات افغانستان و ایالات متحده در خصوص تهیه مسوده موافقتنامۀ امنیتی دو جانبه میان دو کشور به توافق نهایی دست یافته اند.

حوزه قضایی

یکی دیگر از موضوعات جنجال برانگیز در موافقتنامۀ امنیتی دوجانبه چگونگی پیگرد عدلی و قضایی آن عده سربازان امریکایی است که در افغانستان مرتکب جرم می شوند.

آقای فیضی گفت که تصمیم نهایی را در این مورد مردم افغانستان اتخاذ می کند.

"مصوونیت قضایی به کلی در تماس امروز مطرح نشده است. در سفر قبلی آقای کری به افغانستان هردو جانب توافق کردند که تنها و تنها مردم افغانستان در این رابطه تصمیم خواهند گرفت و این تصمیم در لویه جرگه اتخاذ خواهد شد."

آقای فیضی افزود که موضوع پیگرد عدلی و قضایی مایۀ اختلاف افغانستان و ایالات متحده نیست، چون هر دو جانب منتظر اند که لویه جرگه در این مورد چه تصمیمی می گیرد.
XS
SM
MD
LG