لینک های دسترسی

Breaking News

کابل منتظر هیأت واشنگتن درمورد امضاء توافقنامه است


یک مقام حکومتی افغانستان که نخواست نامش فاش شود، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که ریاست جمهوری افغانستان در انتظار واکنش ایالات متحده در پاسخ به بیانات وزیر داخله افغانستان است.

عمر داوودزی، وزیر داخله افغانستان به روز شنبه از واشنگتن خواست تا هر چه زودتر هیأتی بلند پایه را برای مذاکره در مورد امضای پیمان امنیتی به افغانستان بفرستد.

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به نحوی این اظهارات وزیر داخله را تائید کرد. آقای موسی زی اظهارات وزیر داخله را یک پیام واضح خواند اما در رابطه معلومات بیشتر ارایه نکرد.

در این حال، تحلیلگران پیرامون تغییرات جدید یا به نحوی انعطاف پذیری در موقف حکومت افغانستان درقبال توافقنامه دوجانبه امنیتی و دفاعی، نظریات متفاوتی دارند.

عمر شریفی، رئیس مرکز مطالعات امریکایی در کابل گفت که در داخل ارگ افغانستان اختلافات زیادی در این رابطه وجود دارد.

آقای شریفی گفت:"اظهارات آقای داوودزی، نشاندهندۀ کدام انعطافی از جانب حکومت نه بلکه چند پارچگی را در داخل هیات رهبری و ریاست جمهوری افغانستان نشان می دهد."

الله گل مجاهد، عضو ولسی جرگۀ افغانستان می گوید که رئیس جمهور افغانستان در این رابطه تغییر موقف نداده است.

آقای مجاهد گفت:"اگر حکومت ایالات متحده شرایط رئیس جمهور افغانستان را نپذیرد، آقای کرزی حاضر به امضای توافقنامه نخواهد بود."

آقای مجاهد افزود که اگر رئیس جمهور افغانستان بخواهد به وزارت داخله یا خارجه صلاحیت نمایندگی از ریاست جمهوری را دهد، آن را از پیش اعلان خواهد کرد.

نظریاتی نیز وجود دارد که گویا رئیس جمهور افغانستان پیرامون امضایی این توافقنامه تحت فشار های شدید قرار دارد.

عبدالحفیظ منصور، عضو ولسی جرگۀ افغانستان می گوید که آقای کرزی میخواهد با ایجاد مباحث در این رابطه، از فشار ها بر او، بکاهد.

آقای منصور گفت:"فشارها در داخل کابینه، تاکید کاندیدای ریاست جمهوری، احزاب سیاسی و بسیاری از اعضای شورای ملی افغانستان، آقای کرزی را منزوی ساخته است."

عبدالحفیظ منصور افزود که حکومت افغانستان در حدی نیست که بتواند با استفاده از این روش، با حکومت ایالات متحده، بازی سیاسی را به راه بیاندازد.

با وجود تلاش های مکرر، نتوانستیم نظر ریاست جمهوری افغانستان در ارتباط با اظهارات وزیر داخله را جویا شویم.
XS
SM
MD
LG