لینک های دسترسی

Breaking News

وکیل رابرت بیلز: موکلم صدمۀ روانی داشته است


رابرت بیلز - سرباز امریکایی که به کشتار غیر نظامیان افغان متهم است - روز پنج شنبه استیناف طلبی به چند مورد جرمی از جمله قتل عمد ۱۶ غیر نظامی افغان را به تعویق انداخت. تمام اتهامات با یک حملۀ شب هنگام در دو قریه در ولایت قندهار پیوند دارد که در مارچ سال گذشته به وقوع پیوست.

اردوی ایالات متحده در تلاش صدور حکم اعدام است، چیزیکه مایۀ خشم جان هنری برونی، وکیل مدافع بیلز شده است.

هنری گفت: "دیدگاه من این است که عامۀ امریکا از دیرزمانی جنگ در افغانستان را از نظر انداخته است. به باور من قوای نظامی با تقاضای جزای اعدام به رابرت بیلز، از وی حمایت نکرده و او را ترک گفته است."

دگروال جفری ننسی، قاضی محکمۀ نظامی استدلال هایی را مد نظر گرفت که گویا بیلز می تواند دفاعیه ای را در مورد صحت روانی خود پیشکش کند یا متخصصین صحت روانی در مورد وی گواهی دهند. اما افزود که بیلز تا اکنون مورد بازنگری صحت روانی قرار نگرفته است.

قاضی حکم کرد که این کار صورت بگیرد، اما هیچ تصمیمی را در مورد شرایط بازنگری صحت روانی و چگونگی معلوماتی که برای پیگرد کنندگان باید ارایه شود، اتخاذ نکرد. موضوعی که سارنوالان و وکلای مدافع در مورد آن با هم استدلال دارند.

برونی روز پنج شنبه گفت که وکلای مدافع سوابق طبی را از یک مرکز طبی اردو در ایالت واشنگتن به دست آورده اند که نشان می دهد بیلز از صدمۀ دماغی و تشوشات روانی پس از سانحه یا PTSD رنج می برده است، اما افزود که این سوابق نا مکمل است.

اعزام به جبهه با وجود بیماری روانی

برونی گفت که وزارت دفاع ایالات متحده از وضعیت ناهنجار صحی بیلز آگاه بود، اما هنوز هم وی را برای چهارمین بار به جبهه اعزام کرد.

او گفت: "زمانی که یک نفر به خطرناک ترین ساحه در افغانستان اعزام می شود و دچار صدمۀ دماغی و تشوشات روانی پس از سانحه نیز است و در جایی توظیف می شود که نیرو های ویژه به وی دارو های نیروبخش و الکول می دهند، بدیهی است که مشکلی به وجود می آید."

وکیل مدافع تا کنون مانع بازنگری در مورد سلامت روانی بیلز شده اند، زیرا اردو به وی اجازه نمی دهد که در جریان آزمایشات وکیل مدافع اش را با خود داشته باشد یا آزمایشات را ثبت کند و یا هم متخصص بیماری های عصبی و روانی را به هیئت بازرسان معرفی کند.

جان هنری برونی، وکیل مدافع بیلز ماه می سال ۲۰۱۴ را برای محاکمه پیشنهاد کرده است.

قاضی محکمه تا کنون تاریخی را برای برگزاری محاکمه معین نکرده است اما اشاره کرده است که تاریخ جون سال روان که از سوی سارنوالان پیشنهاد شده است، بسیار زود است.
XS
SM
MD
LG