لینک های دسترسی

Breaking News

صدها مهاجر افغان در کمپ ابوظبی تظاهرات کردند


صدها مهاجر افغان که در روند تخلیه از کابل به شهر ابوظبی در امارت متحده عرب منتقل شده اند، در اعتراض به "بی‌سرنوشتی" و کندی روند اسکان مجدد شان دست به تظاهرات صلح آمیز زدند.

آنان مدعی اند که حدود شش ماه پس از تخلیه از افغانستان هنوز هم بی سرنوشت اند. معترضان از ایالات متحدۀ امریکا خواستند تا هرچه زودتر طی مراحل کاری شان را تسریع بخشیده و آنان را امریکا انتقال دهند.

حدود شش ماه پیش، ده‌ها هزار شهروند افغان در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان به امارات متحدۀ عرب منتقل شدند. در میان آنان همکاران پیشین نیروهای امریکایی و ناتو، خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و حقوق زن، مقامات پیشین دولتی و دیگر افغان‌های آسیب‌پذیر شامل اند.

معترضان شعارهای "ما باید بیرون کشیده شویم،" "از حکومت و مردم امارات متحدۀ عرب سپاسگزاریم، اما به مصوونیت دایمی نیاز داریم" و "وزیر خارجه بلینکن، ادارۀ شما هزاران افغان آسیب‌پذیر را در امارات متحدۀ عرب به حال خود رها کرده است. آنان در صدد رفتن به امریکا اند و نمی‌خواهند زیر ادارۀ طالبان باشند" را حمل می‌کردند.

شماری دیگر از معترضان شعارهایی حمل می‌کردند که در آن نگاشته شده بود که به دلیل سردرگمی و بی‌سرنوشی طولانی در داخل کمپ، به "بیماری روانی" مبتلا شده اند. معترضان همچنان می‌گویند که "هیچ جنایتی" مرتکب نشده اند و از دولت امریکا خواستند که هرچه زودتر به وضعیت پناهندگی آن‌ها رسیدگی کند.

برخی از آنان می‌گویند که قبل از آنکه به امارات متحدۀ عرب منتقل شوند به آنان گفته شده بود که به ایالات متحده منتقل خواهند شد.

حکومت‌های امارات متحدۀ عرب و ایالات متحدۀ متحده تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند، اما مقام‌های امریکایی همواره گفته اند که نجات متحدان افغان امریکا "مکلفیت اخلاقی" است.

وزارت داخله ایالات متحده می‌گوید که تا کنون بیش از ۷۶ هزار افغان از طریق "عملیات استقبال از متحدان" تاکنون به امریکا منتقل شده اند و هنوز هم هزاران نفر دیگر که در جریان عملیات تخلیه از افغانستان بیرون شده اند، در کمپ‌های کشورهای خارجی عمدتاً امارات مستقر اند.

حکومت ایالات متحده تا کنون تمام افغان‌ها را در چارچوب برنامهٔ اقامت موقت بشردوستانه (Humanitarian parole) پذیرفته است. این برنامه شرایط زندگی و کار را در ایالات متحده برای دوسال تامین می‌کند و پس از آن افغان‌های پناهنده باید پروسه طولانی ویزای خاص مهاجرت (SIV) ، پناهندگی سیاسی و یا هم درخواست برای گرین کارت را سپری کنند.

XS
SM
MD
LG