لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: سابقۀ امنیتی افغان‌های تازه وارد شده به ایالات متحده بررسی می‌شود


مقام‌های امریکایی روز جمعه ۲۴ سپتمبر (دوم میزان) در مورد روند اسکان مجدد مهاجرین افغان در امریکا به خبرنگاران معلومات دادند.

الیهاندرو مییورکاس، وزیر امنیت داخلی ایالات متحده گفت که برای بررسی سابقه امنیتی مهاجرین افغان روند بررسی قوی چند مرحله‌ای روی دسته گرفته شده است.

آقای مییورکاس افزود که ۴۰۰ تن از موظفین وزارت امنیت داخلی در همکاری با وزارت دفاع، اداره تحقیقات فدرال یا (اف‌بی‌آی) و چندین اداره دیگر در ایالات متحده، بحرین، آلمان، کویت، ایتالیا، قطر، هسپانیا و امارات متحده عرب، روی بررسی سابقه امنیتی افغان‌های تخلیه شده در این کشورها کار می‌کنند.

او اضافه کرد که افغان‌های انتقال داده شده به امریکا در هشت پایگاه نظامی "موقتاً" در ایالت‌های ورجنیا، نیو مکسیکو، وسکانسن، تکزاس، نیوجرسی و اندیانا نگهداری می‌شوند.

وزیر امنیت داخلی امریکا اضافه کرد: "ما به تخلیه متحدین خود از افغانستان متعهد استیم."

در این حال، جک مارکل، هماهنگ‌کنندۀ قصر سفید برای اسکان مجدد مهاجرین افغان در امریکا گفت که او با تیم امنیت ملی قصر سفید، حکومت‌های ایالتی و محلی، سکتور خصوصی، نهادهای افسران بازنشسته و موسسات غیرحکومتی در هماهنگی نزدیک روی برنامۀ اسکان مجدد مهاجرین افغان کار می‌کنند.

او گفت: "مهمترین هدف برنامه استقبال از متحدین [اسکان مجدد مهاجرین افغان] فراهم کردن زمینه اسکان مجدد منظم و باعزت برای آنان می‌باشد."

وی افزود در مجموع در سرتاسر امریکا همکاری خوبی با این روند موجود بوده و امریکایی‌ها افتخار می‌کنند که با متحدین خود که برای ۲۰ سال آنان را در افغانستان همکاری کردند، کمک می‌کنند.

افزون بر آن، نهادهای سربازان بازنشسته،‌ سیاسیون و قانون‌گذاران هردو حزب، نهادهای مذهبی و نهادهای افغان‌های مقیم در امریکا با این روند همکاری می‌کنند.

جک مارکل افزود: "حکومت ایالات متحده برای بررسی سابقه امنیتی و صحی تخلیه شده‌گان افغان به ایالات متحده یک رشته تدابیر قوی را اتخاذ کرده تا بتوانیم امریکایی‌ها و متحدین خود، هر دو را محفوظ و صحت‌مند نگهداریم."

سرنوشت مهاجرین که بر اساس 'بشردوستی' پذیرفته شدند

وزیر امنیت داخلی ایالات متحده در مورد مهاجرین که به اساس بشر دوستی (Parole) پذیرفته شدند، گفت که کار برای اسکان مجدد و درخواست پناهندگی آنان جریان دارد.

او گفت: "ما در مورد تعیین سرنوشت آن دسته از مهاجرین فکر می‌کنیم که به اساس بشر دوستی به طور مشروط پذیرفته شده اند. ما یک سلسله قوانين را پیشنهاد کرده‌ایم که به آنان حیثیت مهاجرین داده شود تا بتوانند از سهولت‌های برنامۀ اسکان مجدد، بهره‌مند شوند و در خواست پناهندگی کنند."

او گفت تا کنون بیش از ۵۰ هزار افغان به امریکا انتقال داده شده اند و موقتاً در پایگاه های نظامی نگهداری می‌شوند. به گفته وی درنظر است تا اوایل ماه اكتوبر حدود ۱۳ هزار نفر دیگر نیز از پایگاه‌های امریکایی در اروپا به امریکا منتقل شوند.

روند تخلیه اتباع خارجی و افغان‌ها از میدان هوایی کابل بعد از تسلط طالبان به کابل به تاریخ ۱۵ اگست (۲۴ اسد) آغاز شد و تا تاریخ ۳۰ همان ماه بیش از ۱۲۲ هزار تن از افغانستان تخلیه شدند که اکثریت آنها را افغان‌ها تشکیل می‌دهد.

تخلیه شده گان افغان برای مدتی محدودی در پایگاه‌های نظامی امریکا در شرق میانه و اروپا جابجا شدند.

روند تخلیه افغان‌های در معرض خطر و اتباع خارجی دیگر که بخواهند از افغانستان خارج شوند با همکاری قطر هنوز هم ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG