لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران امریکا، آسترالیا، جاپان و هند در واشنگتن دیدار می‌کنند


قرار است رهبران ایالات متحده، جاپان، آسترالیا و هند امروز جمعه ۲۴ سپتمبر (دوم میزان) در واشنگتن ملاقات کنند و در مورد همکاری در حوزه اندو – پسفیک گفتگو کنند.

رهبران گفتمان امنیتی چهارجانبه "کواد"، جو بایدن رییس جمهور امریکا، سکات موریسن صدراعظم آسترالیا، نرندرا مودی صدراعظم هند و یوشیهیدا سوگا، صدراعظم جاپان در ماه مارچ سال روان به گونه مجازی ملاقات کرده بودند اما این ملاقات نخستین دیدار حضوری آنان خواهد بود.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید گفت: "رهبران کواد بالای عمیق سازی روابط و رشد همکاری‌های عملی در زمینه‌هایی چون مبارزه با کووید۱۹، حل بحران تغییر اقلیم، مشارکت در فناوری‌های نوپا و سایبری-فضایی و ترویج حوزه اندو – پسفیک آزاد و باز تمرکز خواهند کرد. "

هند، آسترالیا و جاپان همه با چالش‌های امنیتی از جانب چین روبرو استند که سبب افزایش علاقه برای اتحاد این چهار کشور شده است.

چین به گونه‌ای پیوسته پایگاه های نظامی در منطقه ایجاد کرده و ادعا می‌کند که بالای خطوط حیاتی بحری کنترول دارد.

نشست واشنگتن در پی توافق اخیر ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا برای تامین زیردریایی های هسته‌ای به آسترالیا صورت می گیرد.

ایالات متحده و بریتانیا قرارداد فروش هشت زیردریایی‌ را که با انرژی هسته‌ای فعالیت می‌کند، با آسترالیا امضا کردند و در پی آن آسترالیا قرارداد ۶۶ میلیارد دالری را لغو کرد که در سال ۲۰۱۶ برای خریداری ۱۲ زیردریایی با فرانسه بسته بود.

فرانسه در اعتراض به امضای قرارداد جدید میان آسترالیا و ایالات متحده و بریتانیا، سفیران خود را از کانبیرا و واشنگتن را فراخواند.

چین فراهم آوری تکنالوژی هسته‌ای زیردریایی امریکایی به آسترالیا را تقبیح کرده و آن را یک اقدام "غیرمسوولانه" و خطر به امنیت منطقه توصیف کرده است.

کواد یک اتحاد غیر رسمی میان امریکا، آسترالیا، هند و جاپان که در سال‌های ۲۰۰۰ برای برقراری توازن در مقابل چین در حال ظهور، ایجاد شد.

ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده معمولاً در مقابل چین از روش سختگیرانه حمایت کرده است که توسط دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده ایجاد شد. اما او تاکید کرده است که این روش می‌تواند با ایجاد متحدین بیشتر و جستجوی راه‌‌ها برای همکاری روی اولویت‌ها، بیشتر موثر باشد.

XS
SM
MD
LG