لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی از استخراج غیرقانونی معدن ها در افغانستان


گزارشها حاکی است که در اکثر معدن های افغانستان کودکان به کار گماشته شده اند
گزارشها حاکی است که در اکثر معدن های افغانستان کودکان به کار گماشته شده اند

گروه تحقیق و دفاع از حقوق بشر وضعیت حقوق بشری را در معدن های افغانستان فاجعه بار دانسته وی می گوید که در استخراج معدن ها در افغانستان معیار های جهانی در نظر گرفته نشده است.

گروه یاد شده با نشر یافته های یک بررسی از وضعیت معدن ها در افغانستان و چگونگی محیط کار در آن ابراز نگرانی کرده است.

یافته های این تحقیق که در هفت ولایت افغانستان صورت گرفته است نشان می دهد که در اکثر معدن های افغانستان کودکان به کار گماشته می شوند.

در گزارش آمده است در بسیاری از معدن های افغانستان که به گونۀ غیرقانونی استخراج می شود، تنها کودکان می توانند از راه های تنگ و باریک وارد معدن شوند و در آنجا کار کنند.

در این تحقیق که از هر ولایت با ۳۲۰ نفر مصاحبه صورت گرفته است، ۵۳ کارگران از دریافت معاش اندک در بدل کار در معدن های غیرمعیاری شکایت کرده اند.

گروه تحقیق و دفاع از حقوق بشر با ابراز نگرانی از حکومت افغانستان خواسته است تا برای رسیدگی به وضعیت معدن ها اقدام جدی کند.

بربنیاد گزارش گروه تحقیق و دفاع از حقوق بشر بیش از ۱۴۰۰ معدن در افغانستان به گونه غیر قانونی استخراج می شوند.

اما وزارت معدن می گوید که در حال حاضر تمامی قرار داد های تازه معدن ها به منظور بررسی توقف داده شده است.

نجیب الله امیرزی، رئیس پالیسی وزارت معدن می گوید که هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد، کودکان در معدن ها کار می کنند.

به گفتۀ آقای امیرزی "مافیای اقتصادی" و "جنگ سالاران" و حتا کشور های منطقه را در استخراج خودسرانۀ معدن های افغانستان دخیل می داند.

گروه تحقیق و دفاع از حقوق بشر همچنان گزارش داده است که ۴۹ درصد کارگران در معدن ها از طریق رقابت آزاد و ۳۶ در صد دیگر آنان به خاطر شناخت و رابطه های شخصی شامل کار شده اند.

استخراج غیر قانونی و غیرفنی معدن ها در افغانستان چندین بار سبب فروریختن معدن و بروز رویداد های مرگبار شده است. تازه ترین مورد آن انفجار در معدن ذغال سنگ در سمنگان بود که منجر به کشته شدن ۱۷ نفر شد.

XS
SM
MD
LG