لینک های دسترسی

Breaking News

دلباختگان روهینگیایی و بنگله دیشی با هم ازدواج کردند


در ماه های اخیر صد ها هزار مسلمان روهینگیایی به دلیل خشونت ها در میانیمار، به بنگله دیش سرازیر شدند
در ماه های اخیر صد ها هزار مسلمان روهینگیایی به دلیل خشونت ها در میانیمار، به بنگله دیش سرازیر شدند

در حالیکه بحران در منطقۀ راخین میانمار موجب شده است تا بیش از ۵۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی، میانمار را ترک کنند، یک دختر مسلمان روهینگیایی در یکی از کمپ های پناهجویان در بنگله دیش، دلباختۀ یک پسر ۲۵ سالۀ بنگله دیشی شده است.

شعیب حسین جیول، جوان ۲۵ سالۀ بنگله دیشی، یک ماه قبل با رافزه، دختر ۱۸ سالۀ روهینگیایی، ازدواج کرد، اما پس از ازدواج شان به دلیل ترس از مقامات بنگله دیشی، فراری اند.

این ازدواج خلاف قانون است، زیرا قانونی که در سال ۲۰۱۴ در بنگله دیش تصویب شد، شهروندان بنگله دیشی را از ازدواج با مسلمانان روهینگیایی، منع می کند. پولیس بنگله دیش، هنوز هم در جستجوی یافتن این زوج است.

با وجود آنهم، خانوادۀ آقای جیول از تصمیم وی حمایت می کند و استدلال پدرش، بابل حسین، این است که ازدواج بر اساس عشق و محبت صورت گرفته است—نه اینکه همسر روهینگیایی پسرش، به خاطر دست یافتن به شهروندی بنگله دیش، ازدواج کرده است.

آقای حسین در مورد گفت "اگر بنگله دیشی ها می توانند با عیسویان و پیروان سایر مذاهب ازدواج کنند، چه مشکلی است که پسرم با یک مسلمان روهینگیایی ازدواج کند. او با یک دختر مسلمان روهینگیایی ازدواج کرده که به بنگله دیش، پناه آور است."

در ماه های اخیر، حدود بیش از ۵۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی از میانمار فرار کردند، زیرا آنان مورد خشونت نظامیان آن کشور قرار می گیرند و در برابر آنان تبعیض وجود دارد. برخی از حقوق دانان و سازمان های بین المللی آنچه را بر مسلمانان روهینگیایی می گذرد، پاکسازی قومی عنوان کرده اند.

تندروان روهینگیایی در اواخر ماه آگست به قوای امنیتی حمله کردند. پس از آن، فعالان حقوق بشر گفته اند که نظامیان میانمار به صورت "وحشیانه" مسلمانان روهینگیایی را سرکوب کردند و زنان و کودکان روهینگیایی را که در حال فرار اند، کشتار می کنند.

مقامات میانمار می گویند که برخورد میان نظامیان آن کشور و تندروان روهینگیایی متوقف شده است، اما مسلمانان روهینگیایی همه روزه از آن کشور خارج می شوند و صد ها تن آنان به بنگله دیش سرازیر شده اند.

XS
SM
MD
LG