لینک های دسترسی

Breaking News

مسعود: جز مقاومت نظامی در برابر ظلم و جبر طالبان راه دیگری وجود ندارد


احمد مسعود، رهبر جبهۀ مقاومت ملی افغانستان می‌گوید تا زمانیکه طالب به "ظلم، جبر، استبداد و جهل" خود ادامه بدهد، چاره‌ای جز راه نظامی و دفاع از خود نداریم.

او در مصاحبهٔ اختصاصی با صدای امریکا گفت که اما هر زمانی که طالبان برای پذیرش راه معقول و منطقی آماده شود، جبههٔ مقاومت آمادهٔ مذاکره و گفتگو است.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان جبههٔ مقاومت به رهبری احمد مسعود در بخش‌های شماری از ولایات به ویژه پنجشیر، بغلان و تخار به مقاومت برضد طالبان آغاز به جنگ کرد، اما جبههٔ مقاومت تاکنون موفق به گسترش جغرافیای تحت کنترول خود نشده است.

با این حال، آقای مسعود می‌گوید که در حال حاضر گسترش جغرافیا در استراتیژی جبههٔ مقاومت نیست.

او گفت: "گرفتن جغرافیا در همین مرحله و گرفتن مراکز ولسوالی‌ها و چه بسا ولایات در توان ما است اما جز استراتیژی ما نیست. " به گفتهٔ او جبههٔ مقاوت در حال حاضر امکانات نگهداری آنها را ندارد.


آقای مسعود در اشاره به رویکرد امریکا در مورد افغانستان گفت که پالیسی ایالات متحده در قبال افغانستان نه تنها واضح نیست، بلکه "ادامهٔ تعامل و برنامه‌های تکتیکی" امریکا ‌برای مردم افغانستان و ایالات متحده می‌تواند هزینهٔ هنگفتی داشته باشد.

احمد مسعود به صدای امریکا گفت که در حال حاضر آنها روی افزایش ظرفیت و حمایت مقاومت کار می‌کنند و افزود که "در عین حال تلاش خود را برای پیدا کردن یک راه حل سیاسی نیز انجام می‌دهیم".

این در حالی است که آقای مسعود به تاریخ ۳۰ نومبر (نهم قوس) در نشست "گفتگوهای امنیتی هرات" گفت که جبههٔ مقاومت برای یافتن راه حل مسالمت آمیز با طالبان تلاش‌های همه جانبه را انجام داده، اما این تلاش‌ها جز ناامیدی چیزی دیگری در پی نداشت زیرا طالبان آمادهٔ مصالحه نیستند.

احمد مسعود گفت: "مادریافتیم که طالبان نه تنها هیچ تغییری نکرده اند بلکه هنوز به سیاست تک روی، تحجر و سیاست استبدادی خویش بیشتر تاکید دارند."

شرح کامل مصاحبه با احمد مسعود را روز پنجشنبه در برنامهٔ گفتگوی ویژه در نشرات ماهواره‌ای و دیجیتلی صدای امریکا مشاهده کنید.

XS
SM
MD
LG