لینک های دسترسی

Breaking News

احمد مسعود خواستار تشکیل جبهه جدید "سیاسی" ضد طالبان شد


احمد مسعود، رهبر "جبهۀ مقاومت ملی افغانستان" روز جمعه ۱۶ سپتمبر (۲۵ سنبله) از افغان‌های مقیم خارج خواست تا برای یافتن راه حل "سیاسی" متحد شوند و پیشنهاد خود را آغاز یک "مرحلهٔ جدید" توصیف کرد.

او که در یک نشست سه روزه در ویانا، پایتخت اتریش صحبت می‌کرد گفت که زمان تلاش برای بازگرداندن طالبان به میز مذاکره فرا رسیده است.

مسعود در این کنفرانس که به هدف بحث در مورد آیندۀ افغانستان و مقاومت در برابر حکومت طالبان برگزار شده گفت: "ما می‌خواهیم افغان‌های مقیم خارج را متحد کنیم و تدریجاً گفتگوها را گسترش دهیم و به نقطه‌ای برسیم که برای آینده افغانستان طرحی داشته باشیم."

وی گفت: "ما در آغاز یک مرحله جدیدی هستیم."

ده‌ها چهرۀ سیاسی مخالف طالبان به شمول احمد مسعود، روز پنج‌شنبه ۱۵ سپتمبر (۲۴ سنبله) نشست سه روزه را در ویانا، پایتخت اتریش به هدف بحث در مورد آیندۀ افغانستان و مقاومت در برابر حکومت طالبان، برگزار کردند.

علی میثم نظری، مسوول روابط خارجی جبهۀ مقاومت روز پنجشنبه در تویتر نوشت که این نشست از سوی یک انستیتیوت خصوصی اتریشی زیر عنوان "کنفرانس بین‌الافغانی: هم‌بستگی و هماهنگی برای آیندۀ افغانستان" میزبانی می‌شود.

آقای نظری نگاشته است: "این کنفرانس نخستین سکو و فرصت برای مخالفان طالبان است تا گرد هم جمع شده و در مورد راه حل و رفتن به سوی یک افغانستان صلح آمیز و دموکراتیک بحث کنند."

مسعود گفت که بسیاری از گروه‌هایی که اخیراً در خارج از افغانستان تشکیل شده‌اند، از وضعیت کنونی در داخل کشور "راضی نیستند" و افزود که زمان غلبه بر اختلافات و "درمان زخم‌ها" فرا رسیده است.

او گفت که تسلط طالبان در ماه اگست سال گذشته، حقوق زنان را در مخاطره قرار داده و زمینه برای حضور گروه های تروریستی را فراهم کرده است.

نیروهای جبههٔ مقاومت ملی در ماه می حملات تعرضی شان را علیه گروه طالبان آغاز کردند و در این ماه دوباره جنگ شعله ور شد.

مسعود در حالیکه خواستار حمایت جامعه جهانی شد گفت: "هدف ما هرگز تقویت جنگ نبوده بلکه پایان دادن به جنگ است."
گروه طالبان تا کنون در مورد برگزاری نشست اتریش واکنشی نشان نداده است.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که نبردها میان طالبان و جنگجویان جبهۀ مقاومت در پنجشیر شدت گرفته و ادعاهایی وجود دارد که طالبان اسیران جبهۀ مقاومت را محاکمۀ صحرایی کرده و به گلوله می‌بندند.

مسعود در این مورد گفت: "این غیرقابل قبول است و این خلاف تمام قوانین بین المللی است. "

مقامات حکومت طالبان و جبهه مقاومت ملی مدعی شده اند که در جریان درگیری‌های اخیر در ولایت پنجشیر تلفات سنگینی به طرف مقابل وارد کرده اند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در تویتی نوشته است که آنها عملیات پاکسازی را علیه نیروهای جبهه مقاومت ملی در ولسوالی‌های رخه، دره و افشار ولایت پنجشیر انجام داده و شماری از اعضای مهم جبههٔ مقاومت را کشته اند.

مجاهد نگاشته است که در این عملیات "بشمول ۳ قومندان -فهیم کماندو، جواد و محمدیار- ۴۰ تن کشته و ۱۰۱ تن دیگر با اسلحه شان زنده دستگیر گردیدند. "

از سوی دیگر، صبغت الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی مدعی شده است که نیروهای آنان ۳۲ تن از نیروهای قطعات "عمری و بدری" طالبان را در پنجشیر کشته اند.

XS
SM
MD
LG