لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش واقعات ابتلا به اچ آی وی در افغانستان


اچ آی وی قابل وقایه، و ایدز با آن که لاعلاج است، قابل تداوی می باشد
اچ آی وی قابل وقایه، و ایدز با آن که لاعلاج است، قابل تداوی می باشد

وزارت صحت عامۀ افغانستان میگوید که ۲۵۲۲ فردِ مبتلا به ویروس عامل ایدز، یا اچ آی وی، را نزد خود ثبت دارد. این وزارت می افزاید که شمار واقعات ثبت شدۀ اچ آی وی مثبت در سال گذشته در افغانستان، به ۲۰۴ واقعه میرسید، اما امسال ۲۳۲ واقعه ثبت شده است.

نقیب الله همدرد، رییس برنامه ملی کنترول ایدز میگوید، احتمال میرود که در کل، حدود ۷۵۰۰ نفر در أفغانستان، به بیماری ایدز مبتلا باشند.

هرچند، موارد ابتلا به این بیماری در افغانستان پایین است؛ اما وزارت صحت عامه می گوید که با تغییر روش درمان، حال پیش از این که کریوات سفید خون افراد مبتلا بـه ایدز کاهش یابد، روند درمان آنان آغاز میشود.

افزون بر مرکزی در کابل، پنج مرکز درمان بیماران ایدز در پنج زون أفغانستان فعالیت دارد. در افغانستان با وجود کمپاین های گسترده،‌ هنوزهم میزان آگاهی عمومی دربـاره ایدز و عامل آن، اچ آی وی، اندک است.

در جامعه سنتی افغانستان، به دلیل حساسیت های فرهنگی، برخی از افراد آلوده بـه اچ آی وی، از رفتن به مراکز درمانی خودداری می کنند ـ‌ آنچه که سبب نبود آمار دقیق مبتلایان شده است.

و آنهایی که جرات رویارویی با این ویروس را کرده اند، ظاهراً با تبعیض مواجه شده اند ـ تبعیض کم نظیری که به گفتۀ یکی از مبتلایان، حاضر نشدن داکتران برای عملیات مثانه اش، تنها یک نمونه کوچک آن است.

XS
SM
MD
LG