لینک های دسترسی

Breaking News

ایدز هنوز هم قربانی می گیرد؛ اما قابل وقایه است


اول ماه دسمبر، مصادف است با روز جهانی مبارزه با ایدز و جهان از 30مین سالگرد این روز یادبود به عمل می آورد.

سازمان جهانی صحت می گوید که ترس، ننگ و غفلت از ایدز، دلیل همه گیر شدن و محو نشدن این بیماری در جهان می باشد.

تا کنون هیچ تداویی برای ایدز وجود ندارد اما دانشمندان می گویند که ایچ آی وی، ویروسی که در نهایت به ایدز می انجامد، قابل وقایه و تداوی است.

با تداوی ایچ آی وی، هیچ کسی به خاطر ایدز زندگی خود را از دست نخواهد داد. آنانیکه به این ویروس مبتلا اند می تواند زندگی عادی و سالمی را پیش ببرند.

داکتر جارید باتین، از پوهنتون واشنگتن می گوید آنانیکه تحت تداوی ویروس ایچ آی وی قرار می گیرند، ناقل این ویروس نمی باشند. در صورت که اقدامات وقایه یی انجام شود، هیچ کسی به ایچ آی وی مبتلا نخواهد شد.

آقای باتین به صدای امریکا گفت"هنوز به آنجا نرسیده ایم. به خاطریکه با توجه به توانایی ما برای ارایه خدمات صحی و پوشش صحی که برای از بین بردن آیچ آی وی باید انجام دهیم، در مرحله یی که باید قرار می داشت، امروز ندارد.

نزدیک به یک میلیون نفر هنوز هم سالانه به خاطر ابتلا به ایدز به خاطری می میرند که نمی دانند به ایچ آی وی مبتلا اند.

امریکایی های که روز شنبه در شهر واشنگتن دی سی به حمایت از مبارزه با ایدز راهپیمایی کردند
امریکایی های که روز شنبه در شهر واشنگتن دی سی به حمایت از مبارزه با ایدز راهپیمایی کردند

ایدز یا سندروم ضعیف کنندۀ سیستم معافیت بدن، پس از آن در بدن تاسس می کند که ایچ آی وی، ویروس عامل این سندروم وارد بدن می گردد.

ایچ آی وی از طریق مقاربت های جنسی نا سالم از مرد به زن، از مرد به مرد منتن با HIV، استفاده از پل ریش منتن، استفاده از وسایل طبی مانند پل، قیچی، پنس آلوده به ویروس به ویژه وسایل طبی داکتران دندان، انتقال خون شخص منتن به فرد سالم و از مادر باردار آلوده با ایچ آی وی به کودک قابل انتقال است.

ستافین استرادی، از پوهنتون ساندیاگوی کالیفورنیا می گوید یکی از بزرگترین آزمون ها اینست که ایچ آی وی اکثر افرادی را مبتلا می سازد که در حاشیه قرار گرفته اند.

خانم استرادی می افزاید"جوامع و افرادی در سرتاسر جهان زندگی می کنند که نادیده گرفته شده اند و آنان شامل معتادین زرقی و به ویژه کارگران جنسی و تن فروشان می باشند."

این گروه همچنان شامل مردهای می شود که با مرد ها مقاربت جنسی انجام می دهند، افراد با تغیرجنسیت، محبوسین و همسران این افراد نیز شامل این گروه اند.

دوری جستن از مقاربت های جنسی ناسالم، توجه به پاک بودن خون، تعقیم لوازم طبی، استفاده از پل جدید و پاک در سلمانی ها عمده ترین راه برای وقایه و جلوگیری از ابتلا به ایچ آی وی و در نهایت ایدز می باشد.

پروفیسور استرادی اضافه کرد"تحقیقات من و سایر پژوهش ها در این زمینه نشان می دهد که باید به یک شخص و تمام نیازمندی هایش رسیدهگی شود تا آیچ آی وی که یک نگرانی صحی آنان است، مداوا شود."

آگاهی دهی مردم

دانشمندان می گویند تعلیم و آگاهی دهی مردم و تحت تداوی قرار دادن افرادی بیشتر، هراس و ننگ ابراز مبتلا بودن به ایدز را کاهش خواهد داد و وقتی یک واکسین ضد ویروس ضعیف کنندۀ سیستم معافیت بدن اختراع گردد، جهان به محو این مشکل کشندۀ صحی نزدیک خواهد شد.

به خاطر حمایت از مبارزه در برابر بیماری ایدز، امروز شنبه اول دسمبر در شهر واشنگتن دی سی نیز یک راه پیمایی صورت گرفت که در آن جوانان، نوجوانان و افراد کهنسال شامل مرد و زن سهم گرفته بودند.

شعار آنان همسویی و همرایی به خاطر محو و نابود سازی ایدز بود.

ایدز هنوز هم قربانی می گیرد؛ اما قابل وقایه است
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00

XS
SM
MD
LG