لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت داخلۀ افغانستان: ماه گذشته ۲۴۸ غیرنظامی افغان کشته شد


وزارت امور داخلۀ افغانستان می‌گوید که در حدود یک ماه گذشته، ۲۴۸ غیرنظامی در این کشور کشته و ۵۲۷ تن دیگر زخمی شده اند.

طارق آرین سخنگوی این وزارت روز یکشنبه ۳۰ می (نهم جوزا) به خبرنگاران گفت که این غیرنظامیان قربانی حملات تهاجمی و ماین‌گذاری‌های طالبان شده اند.

آقای آرین افزود که طالبان در جریان این ماه، ده‌ها حملۀ تهاجمی و انفجاری را در بخش‌هایی این کشور انجام داده اند که در این رویدادها، بیشتر غیرنظامیان آسیب دیده اند.

او تلفات غیرنظامیان را در اثر حملات طالبان "بسیار سنگین" خواند و گفت که جنگجویان این گروه از اهداف غیرنظامی به عنوان سپر استفاده می‌کنند.

سخنگوی وزارت داخله افزود: "طالبان اهداف ملکی را انتخاب می‌کنند به خاطر حملات تهاجمی خود، این جنایات جنگی است که آن افراد ملکی در ماه‌های اخیر به ویژه تلفات سنگین را دیده اند. این تلفات ملکی مسوول‌اش طالبان اند و نوع تحرکات و حملات را که طالبان انجام می‌دهند در قوانین جنگی، جنایت است."

آقای آرین اضافه کرد که نیروهای امنیتی افغان در هر مرحله پاسخ این "جنایات طالبان" را داده اند. گروه طالبان هنوز در مورد این گزارش وزارت داخلۀ افغانستان واکنش نشان نداده است.

ادامۀ ترورهای هدفمند

در نتیجۀ گلوله‌باری افراد مسلح ناشناس در مربوطات حوزۀ پنجم امنیتی شهر کابل، یک غیرنظامی کشته و یک تن دیگر زخمی شده است.

وزارت شهرسازی و اراضی افغانستان می‎‌گوید که هدف این گلوله‌باری، عارف‌الله عارف، رییس پالیسی و پلان این وزارت بوده که او در این حادثه جان باخته است.

در یک رویداد مشابه، یک استاد دارالمعلمین ولایت فراه در مرکز آن ولایت ترور شده است.

در این حال، کمیسیون حقوق‌ بشر افغانستان می‌گوید که حملات هدفمند بر غیرنظامیان در این کشور ادامه دارد و نیاز است تا هرچه زودتر این حملات متوقف شود.

شهرزاد اکبر، رییس این کمیسیون در واکنش به انفجار دیروز در پروان که سبب کشته‌شدن چهار استاد پوهنتون البیرونی و زخمی‌شدن ۱۱ تن دیگر شد، از ادامۀ این حملات ابراز نگرانی کرده است.

خانم اکبر در صفحۀ تویترش نگاشته است که مردم افغانستان به آتش‌بس، گفتگوهای معنادار و پایان‌دادن به درگیری‌ها به ویژه ختم حملات هدفمند نیاز دارند.

حکومت افغانستان همواره طالبان را مسوول ترورهای هدفمند در این کشور عنوان می‌کند، اما طالبان دست داشتن در انفجار دیروز بر موتر حامل استادان و محصلان پوهنتون البیرونی را رد کردند.

XS
SM
MD
LG