لینک های دسترسی

Breaking News

قوای هوایی امریکا: عملهٔ ما در افتادن افغان‌ها از طیاره مقصر نبودند 


قوای هوایی ایالات متحده می‌گوید که عملهٔ هوایی در جریان عملیات تخلیه به گونهٔ مناسب عمل کرده و مقصر مرگ شماری از شهروندان افغانستان نیستند که پس از افتادن از طیاره جان باختند.

در جریان عملیات تخلیهٔ نظامی - بین ۱۵ تا ۳۰ اگست سال گذشته - شماری از شهروندان افغان که خود را در بدنه و بال‌های طیارهٔ نظامی امریکایی آویخته بودند، پس پرواز سقوط کرده و یا در بین ارابه‌های طیاره گیرمانده جان باختند.

ان استیفانک، سخنگوی نیروهای هوایی ایالات متحده روز دوشنبه ۱۴ جون (۲۴ جوزا) گفت که در جریان تحقیقات در این مورد، واضح شد که عملهٔ پرواز تصمیم درست اتخاذ کرده بود زیرا آنان در وضعیتی که به سرعت رو به وخامت رفته بود، باید هرچه زودتر پرواز می کردند.

ویدیو‌ها و سایر گزارش‌ها به وضوح وضعیت آشفته و پر هرج و مرج میدان هوایی کابل را در زمان ماموریت تخلیه نشان داده است. مردم در اطراف طیارهٔ انتقالاتی سی-۱۷ امریکایی جمع شده بودند و مقامات نظامی گفتند که هراس داشتند شمار بیشتر مردم وارد طیاره شوند و از همین رو تصمیم گرفتند پرواز کنند.

سخنگوی نیروهای هوایی امریکا ضمن ابراز تسلیت به خانواده‌های قربانیان گفت که کشته شدن شهروندان افغان در این حادثه، تاسفبار بود. او افزود که ادارهٔ تحقیقات ویژهٔ نیروهای هوایی پس از مطالعهٔ این واقعه، قضیه را به مقامات قطری گسیل کرد تا تحقیقات بیشتر در این خصوص صورت گیرد، اما مقامات قطری انجام تحقیقات را رد کردند.

بر اساس گزارش اسوشیتد پرس، تا اکنون واضح نشده است که در جریان آن حادثه چه تعداد از شهروندان افغانستان جان باختند، اما در ویدیو‌های غیرمسلکی نشر شده در شبکه‌های اجتماعی چنین معلوم می‌شود که دو نفر از طیاره به زمین سقوط می‌کنند.

با آنهم، جسد دو نفر بر بام یک منزل فرود آمده و بقایای جسدی در میان ارابه‌های طیاره نیز یافته شده بود.

مقامات افغان سپس یکی از اجساد را فدا محمد ۲۴ ساله که داکتر دندان بود، شناسایی کردند و بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، جسد دوم از جوانی به نام صفی‌الله هوتک بود.

در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان - ۱۵ تا ۳۰ اگست ۲۰۲۱ - بیش از ۱۲۰ هزار نفر، عمدتاً شهروندان افغان از آن کشور بیرون شدند که بیشتر آنان به ایالات متحده منتقل شده اند، اما هنوز هم هزاران نفر از کسانی که در شش ماه گذشته از افغانستان تخلیه شده اند، در کمپ‌های متعدد در بیرون از افغانستان، منتظر سفر به مقصد نهایی اند.

افزون بر آن، شمار زیادی از شهروند افغانستان که در دو دهۀ پسین با نیروها و سازمان‌های خارجی در افغانستان کار کرده اند، هنوز هم در داخل افغانستان به سر برده و منتظر بیرون شدن از آن کشور اند.

XS
SM
MD
LG