لینک های دسترسی

Breaking News

در عملیات پرهزینهٔ تخلیه چه‌تعداد افغان‌‌ها بیرون شدند و در کجا استند؟


وزارت‌های دفاع، خارجه و صحت و خدمات بشری ایالات متحده بیش از ۳.۳ میلیون دالر را برای حمایت از "عملیات استقبال از متحدان"، تخلیه و اسکان مجدد ده‌ها هزار افغان متعهد شده اند.

پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و تسلط طالبان در ماه اگست سال گذشته، دولت ایالات متحده آناً عملیات تخلیه‌ای را برای افغان‌های آسیب پذیر آغاز کرد که انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایاالات متحده آن را "یکی از بزرگترین تخلیه هوایی در تاریخ" خواند.

این عملیات در برخی مواقع با هرج و مرج همراه بود و افزون بر آن در جریان روند تخلیه، به اثر حملهٔ انتحاری توسط گروه داعش-خراسان، نزدیک به ۱۷۰ غیر نظامی افغان و ۱۳ سرباز امریکایی در بیرون محوطهٔ میدان هوایی کابل کشته شدند.

اسناد محرم که از طریق قانون آزادی اطلاعات به دست رسانه‌ها رسیده نشان دهندۀ عدم هماهنگی بین پرسونل نظامی و دپلومات‌ها در جریان روند تخلیه می‌باشد.

به گفتهٔ مقامات امریکایی، در پایان دو هفته عملیات تخلیه از افغانستان، بیش از ۱۲۴ هزار نفر از جمله شهروندان ایالات متحده،‌ دارندگان اقامت دایمی امریکا، همکاران قوای بین المللی، افغان‌هایی که ماموریت نظامی و غیر نظامی امریکا را در دو دههٔ گذشته کمک کرده بودند، و شماری از افغان‌های آسیب پذیر، به شمول فعالان جامعهٔ مدنی از طریق میدان هوایی بین المللی کابل به خارج از آن کشور انتقال داده شدند.

بر اساس آمار وزارت امنیت داخلی امریکا، وزارت امور خارجهٔ این کشور که رهبری این عملیات را بر عهده داشت، ۳۷ میلیون دالر برای پروازهای تخلیه که از ۱۶ تا ۳۱ اگست سال گذشته انجام شد، پرداخته است.

پروازهای نظامی ایالات متحده از افغانستان به تاریخ ۳۱ اگست متوقف شد، اما وزارت خارجۀ امریکا به تخلیه افغان ها از طریق پروازهای چارترشده و تجارتی ادامه داده است.

بسیاری از کسانی که از کابل تخلیه شده بودند به تاسیسات نظامی ایالات متحده در قطر منتقل شدند و در آنجا قبل از اسکان دایمی در ایالات متحده و سایر کشورها مورد بررسی قرار گرفتند. برخی از افراد تخلیه شده به آلمان و امارات متحده عرب نیز منتقل شدند.

وزارت امنیت داخلی امریکا می‌گوید که تا ۱۵ فبروری بیش از ۷۶ هزار افغان از طریق "عملیات استقبال از متحدان" به امریکا منتقل و اسکان مجدد برای آنان فراهم شده است. اما هنوز هم هزاران نفر دیگر که در جریان عملیات تخلیه از افغانستان بیرون شده اند، در کمپ‌های کشورهای خارجی عمدتاً امارات و قطر به سر می‌برند.

صدها مهاجر افغان که در روند تخلیه از کابل به شهر ابوظبی در امارت متحده عرب منتقل شده اند، هفتهٔ گذشته در اعتراض به "بی‌سرنوشتی" و کندی روند اسکان مجدد شان دست به تظاهرات صلح آمیز زدند. معترضان از ایالات متحدۀ امریکا خواستند تا هرچه زودتر طی مراحل کاری شان را تسریع بخشیده و آنان را به امریکا انتقال دهند.

در همین حال در یک گزارش که از سوی وزارت امنیت داخلی امریکا به تاریخ ۱۶ جنوری نشر شده آمده است: "چند صد پناهجوی افغان از سفر به ایالات متحده به منظور انجام بررسی‌های بیشتر در خارج از ایالات متحده، منع شده اند."

اکثریت افغان‌هایکه در جریان تخلیه به ایالات متحده پناهنده شده اند، متقاضیان ویزهٔ ویژه مهاجرت(SIV) استند. بیش از ۳۵۰۰ نفر آنان دارندگان اقامت دایمی امریکا بوده اند.

حدود ۳۶ هزار این پناهندگان تحت هیچ یک از برنامه‌های مهاجرتی و پناهندگی ایالات متحده برای افغان‌ها قرار نگرفته اند، اما آنان در چارچوب برنامهٔ اقامت موقت بشردوستانه (Humanitarian parole) پذیرفته شده اند.

پناهندگان افغان پس از ورود به ایالات متحده در هشت پایگاه نظامی مستقر شدند و سپس در ایالات مختلف امریکا اسکان داده شدند. تا ۱۵ فبروری تنها حدود ۱۲۰۰ پناهنده افغان در پایگاه مک‌گوایر باقی مانده بودند.

اخیراً مقامات در ایالات متحده گفته اند که پس مسدود کردن آخرین پایگاه نظامی یک مرکز جدیدی را برای پذیرایی از پناهندگان افغان در ایالت ویرجینیا باز می‌کنند.

به گفتهٔ این مقامات دولت قصد دارد ماهانه حدود دو هزار پناهجوی افغان را، اکثراً از قطر، به این مرکز انتقال بدهد.

XS
SM
MD
LG