لینک های دسترسی

Breaking News

قوماندان علی‌پور: حکومت توان گرفتاری مرا ندارد


وزارت داخلۀ افغانستان علی‌پور را فرد مسلح غیر مسوول پنداشته و در تلاش دستگیری وی است
وزارت داخلۀ افغانستان علی‌پور را فرد مسلح غیر مسوول پنداشته و در تلاش دستگیری وی است

قوماندان علی‌پور مشهور به "شمشیر" که وزارت داخلۀ افغانستان او را "جنایتکار و قاتل" می‌ نامد، در میان جمعی از هوادارانش در ولایت میدان وردک گفته است که تا زمانی که مردم در کنارش باشد، "هیچ حکومتی توان دست زدن به وی را ندارد".

تلاش قوای افغان برای دستگیری علی‌پور، جمعۀ گذشته، در ولسوالی لعل سرجنگل ولایت غور، منجر به برخورد مسلحانه شد که در آن کم از کم چهار پولیس و هشت غیرنظامی کشته شد.

قوماندان علی‌پور که پس از این رویداد ناپدید شده بود، به تازگی در میان صدها نفر از هوادارانش در مربوطات ولایت وردک دیده شده است.

عکس‌های تجمع هواداران علی‌پور که در شبکه های اجتماعی نشر شده است، نشان می‌دهد که دختران –عمدتاً هزاره- به طرفداری از وی سلاح بر دوش نهاده اند.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان، در صحبت با خبرگزاری رویترز علی‌پور "جنایتکار، رهزن و قاتل" خوانده و گفته است که حکومت به تلاش برای دستگیری وی ادامه می‌دهد.

با اینحال، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرائیۀ افغانستان اوایل این هفته در صحبت با صدای امریکا با اشاره به عملیات ناکام پولیس برای دستگیری قوماندان علی‌پور گفت "بعضی‌ها می‌خواهند جنگ را به مناطق مرکزی افغانستان بکشانند".

آقای محقق گفت که موضوع دستگیری آقای علی پور باید در شورای امنیت ملی افغانستان بحث می شد.

در ماه سرطان سال جاری خورشیدی نیز کماندوهای افغان نظام الدین قیصاری، یکی از فرماندهان محلی وفادار به جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری، را که به نقض حقوق بشر متهم بود بازداشت کردند.

بازداشت این فرمانده زورمند محلی با واکنشهای زیاد و سه هفته مظاهرات هوادارانش شد، تا اینکه با برگشت آقای دوستم از ترکیه به افغانستان این مظاهرات پایان یافت، هرچند آقای قیصاری تا کنون در قید امنیت ملی افغانستان به سر می‎‎برد.

XS
SM
MD
LG