لینک های دسترسی

Breaking News

با وصف شایعات مرگ الظواهری، پیام تازۀ ویدیویی وی نشر شد


ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده که چند ماه پیش شایعۀ مرگ وی نشر شده بود، در یک پیام تازۀ ویدیویی به مناسبت ۲۰مین سالروز حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر بر ایالات متحده ظاهر شد.

بر اساس گزارش گروه استخباراتی سایت "SITE" که وبسایت‌های جهادی‌ها را نظارت می‌کند، این پیام ویدیویی روز شنبه نشر شده است. در این پیام، الظواهری گفته است: "بیت المقدس هرگز یهودی نخواهد شد."

رهبر القاعده در این ویدیو همچنین از حملات عمال این شبکه، به شمول حملۀ ماه جنوری بر نظامیان روسی در سوریه، تمجید کرده است.

گروه استخباراتی سایت گفته است که الظواهری در این پیام به خروج نظامیان امریکایی از افغانستان نیز اشاره کرده است، به اینحال به گفتۀ سایت این مسله دلالت به تازه بودن ویدیو نمی‌کند، زیرا توافق بر خروج قوای امریکایی از افغانستان در فبروری ۲۰۲۰ صورت گرفته بود.

همچنین در این پیام ویدیویی، الظواهری هیچ اشاره‌ای به تصرف کابل توسط طالبان نکرده است. طالبان به تاریخ ۱۵ اگست سال روان شهر کابل را تصرف کردند.

در اواخر سال ۲۰۲۰ شایعاتی پخش شد که گویا ایمن الظواهری در اثر بیماری درگذشته است. از آن زمان تا کنون، هیچ ویدیویی از وی نشر نشده بود که دال بر زنده بودنش باشد.

پیام ۶۱ دقیقه و ۳۷ ثانیه‌ای الظواهری توسط گروه "بنیاد رسانه‌ای السحاب" تولید شده است.

در سال‌های اخیر، القاعده با رقابت از سوی حلقه‌های جهادی دیگر به ویژه گروه دولت اسلامی یا داعش روبرو شده است، گروهی که در سال ۲۰۱۴ خلافت خود خواندۀ خود را در بخش‌هایی از سوریه و عراق اعلام کرد.

با آنکه گروه داعش در سوریه و عراق شکست خورد، این گروه در شمار زیاد کشورهای منطقه، به شمول افغانستان فعالیت‌های خود را گسترش داده و وابستگان این گروه حملات مرگباری را انجام داده اند.

ایمن الظواهری از مصر است و در سال ۲۰۱۱، پس از کشته شدن اسامه بن لادن در شهر ایبت آباد پاکستان، رهبر جدید شبکۀ تروریستی القاعده شد.

XS
SM
MD
LG