لینک های دسترسی

Breaking News

القاعده کی بود و کی است؟


گروه تروریستی القاعده که در دهه ۱۹۸۰ در جریان اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی عرض اندام کرد، تحت رهبری اسامه بن لادن به تهدید برای ایالات متحده مبدل شد و در حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ به اوج خود رسید.

در حملات ۱۱ سپتمبر، ۱۹ تن از متحدین شبکه تروریستی القاعده چهار طیاره را ربودند و حملات مرگباری را بالای برج‌های مرکز تجارت جهان در نیویارک، وزارت دفاع ایالات متحده و شانکسویل پنسلوانیا انجام دادند که منجر به حمله ایالات متحده به افغانستان و شروع طولانی ترین جنگ امریکا شد که به تازگی با عملیات پر از هرج و مرج تخلیه هوایی از کابل پایان یافت.

جنگ با القاعده نوعی جدید خطر را برای جهانیان به دنبال داشت. جنگ نه تنها علیه یک دولت بلکه علیه یک شبکهٔ مرموزی از سرمایه‌داران، تمویل کنندگان و بمگذاران انتحاری است که حتا پس از کشته شدن بن لادن نیز راه او را تعقیب می‌کنند و الگوی برای گروه‌های وحشتناک‌تر از خود شده است.

ایالات متحده برای سال‌های متمادی در تلاش یافتن اسامه بن لادن، رهبر شبکهٔ القاعده بود تا در نهایت در ماه می سال ۲۰۱۱ نیروهای ویژهٔ امریکا او را در شهرک ایبت آباد پاکستان در جریان یک حمله از پا در آوردند.

بن لادن القاعده را با خروج نظامیان اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان با امید حمایت از طرف مجاهدین تشکیل داد و خود رهبر این گروه شد. اسامه خود پسر یک خانودگی سرمایه داری سعودی بود.

ایالات متحده پیش از آغاز جنگ خلیج در سال ۱۹۹۱ نیروهای نظامی خود را در عربستان مسقر کرد تا جلو اشغال کویت توسط صدام حسین، رییس جمهور پیشین عراق را بگیرد. اما اسامه بن لادن از امریکا خواست تا نیروهای خویش را از عربستان سعودی خارج کند؛ درخواستی که از طرف امریکا پذیرفته نشد.

بن لادن در سال ۱۹۹۶ رسماً با ایالات متحده اعلام جنگ کرد. اما تا زمانی که موترهای مملو از مواد منفجره در خارج از سفارتخانه های امریکا در نایروبی، کنیا و دارالسلام، تانزانیا منفجر نشده بود این تهدیدات واقعی پنداشته نمی‌شد. در این حوادث که به تاریخ هفتم اگست سال ۱۹۹۸ رخ داد بیش از ۲۰۰ نفر کشته شدند.

پس از آن، یک بمگذار انتحاری القاعده در اکتوبر سال ۲۰۰۰خود را در کشتی USS Cole مربوط قوای بحری ایالات متحده در یمن انفجار داد که سبب کشته شدن ۱۷ نفر شد.

سپس حملات ۱۱ سپتمبر رخ داد و بن لادن پس از حمله ایالات متحده به افغانستان و از آنجا به جای نامعلومی فرار کرد و در نهایت در ماه می سال ۲۰۱۱ در شهرک ایبت آباد پاکستان کشته شد.

ایمن الظواهری مصری پس از مرگ بن لادن رهبر این گروه شد. گفته می‌شود که فعالیت های این گروه در سال‌های اخیر کمرنگ شده و وضعیت فزیکی الظواهری نیز بسیار ضعیف شده است. حمزه، پسر بن لادن که به یکی از رهبران القاعده مبدل شده بود نیز بعداً کشته شد.

اما حملات ۱۱ سپتمبر گروه القاعده سبب شد تا گروه‌های دیگری در شرق میانه از آن الهام بگیرد. گروه داعش یکی از آن‌ها است که فعالیت‌های تروریستی، قساوت و تصرف بخش‌های وسیع عراق و سوریه توسط این گروه جهان را شوکه کرد.

مقامات امریکایی، به شمول وزیر دفاع این کشور گفته است در پی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان، ممکن شبکۀ القاعده تلاش کند که دوباره در افغانستان احیا شود.

آقای آستن روز پنجشنبه نهم سپتمبر (۱۸ سنبله) در صحبت با گروهی از خبرنگاران در کویت گفت که ایالات متحده آماده است تا از برگشت القاعده در افغانستان و تهدید این گروه تروریستی علیه امریکا جلوگیری کند.

XS
SM
MD
LG