لینک های دسترسی

Breaking News

الشباب بر پایگاه نظامیان کینیایی و امریکایی حمله کرد


تندروان گروه الشباب بر یک پایگاه نظامی در ساحۀ ساحلی لامو در کینیا که از سوی نظامیان امریکایی استفاده می‌شود، حمله کرده و یک طیاره و چندین واسطۀ نظامی را تخریب کردند.

نظامیان امریکایی گفته اند که این حمله صبح یکشنبه پنجم جنوری (۱۵ جدی) به وقوع پیوسته است، اما در مورد اینکه آیا به نظامیان امریکایی یا کینیایی آسیبی رسیده است یا خیر، جزییاتی ارایه نکرده اند.

شاهدان عینی گفته اند که حمله با انفجار موتر بم گذاری شده آغاز شد و سپس شماری از تندروان به گلوله باری پرداختند.

وزارت دفاع کینیا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حملۀ مهاجمان دفع شده و چهار تندرو نیز کشته شده اند. به نقل از این اعلامیه تندروان الشباب قصد داشتند که وارد پایگاه نظامی شده و "حملات هدفمندانه" را انجام دهند.

این نخستین حملۀ گروه الشباب بر نظامیان امریکایی در کینیا است. این گروه در گذشته بیشتر بر اهداف ملکی در داخل کینیا، چون بس‌های شهری، مکتب‌ها و فروشگاه‌ها حمله کرده است.

ایرونگو، ماچایرا، فرمانده پولیس ساحۀ لامو به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که پنج نفر به ظن دست داشتن در این حمله دستگیر و تحقیقات از آنان آغاز شده است.

پولیس کینیا گزارش داده است که دو طیارۀ –یکی از نظامیان امریکایی و دیگری از قوای کینیایی – دو هیلیکوپتر و چند واسطۀ دیگر نظامیان امریکایی در اثر این حمله تخریب شده است.

با اینحال، نظامیان امریکایی گفته اند: "گزارش‌های ابتدای حاکی از وارد شدن خسارت به زیربنا و تجهیزات است".

در پی این حمله، وزارت ترانسپورت و هوانوردی کینیا هر گونه عملیات را در اطراف این پایگاه ساحلی متوقف کرد.

پایگاه هوایی "سیمبا" در ساحۀ لامو در کینیا یک دهه پیش ایجاد شد و به گزارش وزارت دفاع امریکا، کمتر از ۱۰۰ نظامی امریکایی در آن مستقر اند و به نظامیان کشورهای افریقایی متحد امریکا در زمینۀ مبارزه با دهشت افگنی آموزش می‌دهند.

پس از رویکار آمدن حکومت به رهبری دونالد ترمپ در ایالات متحدۀ امریکا، حملات نظامیان امریکایی بر گروه الشباب افزایش یافته است.

گروه الشباب درست یک هفته پیش حملۀ مرگباری را در سومالیا انجام داد که در اثر آن کم از کم ۷۹ نفر، عمدتاً غیرنظامیان، کشته شدند.

حملۀ الشباب بر پایگاه نظامی کینیا درست چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که در یک حملۀ هوایی نظامیان امریکایی در عراق، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کشته شد.

با اینحال، نظامیان امریکایی ارتباط حملۀ امروز الشباب را با کشته شدن قاسم سلیمانی رد کرده اند. کرستوفر کارنس، سخنگوی فرماندهی نظامیان امریکایی در افریقا گفته است: "الشباب در ارتباط با القاعده بوده و اجندای خود را دارند".

الشباب تصاویری را نشر کرده است که یک طیاره را در حال سوختن نشان می‌دهد. این گروه هشدار داده است که حملات شان ادامه خواهد یافت. این گروه در اعلامیۀ اخیر خود گفته است "بیت المقدس هرگز یهودی نخواهد بود".

XS
SM
MD
LG