لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید سران امریکا و کانادا بر حمایت از متحدان جهانی و سرمایه گذاری در بخش دفاعی


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و جستن ترودو، صدراعظم کانادا پس از دیدار در اوتاوا با انتشار بیانیه‌ای مشترک بر تقویت همکاری‌های دو جانبه و بین‌المللی تاکید کردند.

در این بیانیه ایالات متحده و کانادا متعهد شدند تا امنیت متحدان خود در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) و شرکای خود در سراسر جهان را تقویت کنند.

سرمایه گذاری در دفاع و امنیت جمعی از دیگر تعهدات بیانیه مشترک جو بایدن و جستن ترودو است که در آن دو طرف با تاکید بر اولویت حفاظت از شهروندان و قلمرو مستقل خود خواهان سرمایه‌گذاری دو جانبه برای مدرن ساختن فرماندهی دفاع فضایی مشترک امریکای شمالی (NORAD) شدند. کانادا توافق کرد تا میلیاردها دالر را برای بهبود زیربناهای رادار و طیاره‌های جنگی هزینه کند.

در این بیانیه آمده است که یک فرماندهی دفاع فضایی مشترک مدرن "در برابر تهدیدهای نوظهور علیه فضای هوایی و دریایی ما دفاع کرده و برای سال‌های آینده با چین و روسیه رقابت خواهد کرد".

دولت ایالات متحده کانادا را برای افزایش هزینه‌های دفاعی خود تحت فشار قرار داده است که در سال ۲۰۲۲ تنها ۱.۳۳ درصد از تولید ناخالص داخلی بود. قرار است این میزان از سال ۲۰۲۶ به ۱.۵۹ درصد افزایش یابد، اما این میزان هنوز بسیار کمتر از الزامات ناتو برای حداقل دو درصد از هزینه تولید ناخالص داخلی است.

رییس جمهور امریکا و صدراعظم کانادا همچنین در این بیانیه متعهد شدند تا با تغییرات اقلیم مبارزه کنند، تنوع زیستی را حفظ کنند و از اکوسیستم‌های شکننده، از جمله در آب‌های فرامرزی و قطب شمال محافظت کنند.

تقویت زنجیره‌های تامین مواد معدنی و نیمه‌هادی‌ها از دیگر مواردی است که در این بیانیه بر آن تاکید شده است.

جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی با یک رویکرد منطقه‌ای و تمرکز بر گسترش مسیرهای قانونی و مدیریت مرزهای دو کشور از دیگر موارد تاکید شده در بیانیه سران دو کشور است.


دو رهبر مجدداً بر حمایت از اوکراین "تا هر زمانی که لازم باشد" و برای عقب راندن تهاجم روسیه تاکید کردند و همچنین هشداریه‌ای به چین صادر کردند.

در بیانیه آمده است: "کانادا و ایالات متحده چالش جدی درازمدت به نظم بین‌المللی را که توسط جمهوری خلق چین ایجاد شده، از جمله اقدامات مخرب مانند اجبار اقتصادی، سیاست‌ها و اقدامات غیربازاری و نقض حقوق بشر، را تایید می‌کنند."

این دو رهبر همچنان گفتند که "نگران وخامت اوضاع امنیتی در هایتی هستند"، اما بیان نکردند که آیا پیشرفتی در مورد طرح مداخله بین المللی برای ایجاد ثبات در این کشور حاصل شده است یا خیر.

بایدن در نخستین سفر رسمی خود منحیث رییس جمهور ایالات متحده عصر پنجشنبه به وقت محلی وارد اوتاوا، پایتخت کانادا شد و روز جمعه با جستن ترودو، صدراعظم این کشور دیدار و گفتگو کرد.

XS
SM
MD
LG