لینک های دسترسی

Breaking News

سناتوران امریکایی زن به بایدن: طرح حفاظت از زنان افغان را ایجاد کنید 


سناتوران امریکایی زن امروز چهارم نومبر ( ۱۳ عقرب) در نامه‌ای از جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، خواسته اند تا طرحی را برای حفاظت از زنان افغان ایجاد کند.

این سناتوران جمهوری‌خواه و دموکرات از رییس جمهور ایالات متحده خواسته اند که این طرح را برای حفاظت از حقوق اساسی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان و دختران افغان ایجاد کند.

آنان در این نامه گفته اند که در این طرح باید ذکر شود که چگونه ایالات متحده سازمان‌های بین المللی مانند ملل متحد را در حسابده قرار دادن طالبان رهبری خواهد کرد.

این سناتوران افزوده اند که متارکهٔ امریکا از افغانستان، دست‌ آورد‌های زنان و دختران افغان را که به دشواری کسب شده است، به خطر می‌اندازد.

در نامه آمده است که زنان افغان تحصیل کرده اند، در نیروی کار شامل شده اند و در زندگی عامه سهیم شده اند: "سال گذشته در حدود ۳.۵ میلیون دختر در مکاتب شامل بودند و ۱۰۰هزار زن دیگر در پوهنتون‌های عامه و خصوصی داخله گرفته بودند."

آنان همچنان گفته اند که زنان افغان به تازگی در بخش تجارت و کار‌های دولتی به کامیابی نایل شده بودند: "سال گذشته، اتاق تجارت و صنایع زنان از ظهور ۱۰۰۰ متشبث زن گزارش داده بود و ضمناً زنان در کرسی‌های بلند دولتی برگزیده شده بودند."

با آنهم، آنان گفته اند که عدم موجودیت حکومت مشروع و نیروهای نظامی افغان سبب شده است که از زنان و دختران حفاظت نشود و آنان اکنون از اقدامات ناخوش رژیم طالبان رنج می‌برند؛ رژیمی که در گذشته بر زنان و دختران مظالم را روا داشته و آنان را منزوی کرده و آزادی زندگی شان را سلب کرده بود.

طالبان به تاریخ ۱۷ سپتمبر مکاتب پسران را بازگشایی کردند، اما به دختران از صنف ششم به بالا اجازه حضور در مکاتب را ندادند و مکاتب لیسۀ دختران در اکثر بخش‌های افغانستان تا کنون مسدود است؛ اقدامی که واکنش‌های گستردۀ جهانی را در پی داشته است.

در همین حال، مقامات حکومت طالبان گفته اند که به زودی خبرهای خوبی در مورد بازگشت دختران به مکاتب اعلام خواهد شد.

طالبان بین سال های ۱۹۹۶ تا اواخر ۲۰۰۱ میلادی زنان را اجازه نمی‌دادند بدون محرم شرعی از خانه بیرون شوند و زنان و دختران از حق تحصیل و کار در بیرون از خانه محروم بودند.

این گروه اکنون نیز به زنان گفته اند که در خانه‌های شان باقی بمانند.

سناتوران امریکایی در این نامه همچنان علاوه کرده اند که رهبران طالبان به تعهدات شان در خصوص، رفتار خوب با زنان در حکومت جدید این گروه، عمل نکرده اند.

آنان گفته اند که زنان افغانستان قربانی ضرب و شتم و کشتار هدفمند قرار گرفته اند.

این قانونگذاران امریکایی به رییس جمهو بایدن نوشته اند که "شما تعهد کرده بودید که بر طالبان فشار میاورید تا آنان به حقوق زنان و دختران احترام بگذارند و گفته بودید که امریکا مشارکت پایدار خویش را با مردم افغاستان حفظ خواهد کرد".

این اعضای کانگرس امریکا همچنان اضافه کرده اند که از تلاش‌های واشنگتن از طریق قانون و تعامل با ادارهٔ رییس جمهور، حمایت خواهند کرد.

آنان گفته اند که دختران و زنان افغان "همین اکنون به اقدام ما" نیاز دارند.

این سناتوران در خطاب به رییس جمهور نوشته اند که ادارهٔ او در مورد این طرح به آنان گزارش خود را ارایه کند.

پس از آنکه گروه طالبان در ماه اگست کنترول افغانستان را به دست گرفت، زنان افغان به کرات به جاده‌ها برآمده و خواهان حقوق اساسی، به شمول دسترسی به آموزش و کار شده اند؛ تظاهراتی که بارها جنگجویان طالبان آنرا متفرق کرده و از حتی از پوشش خبری آن نیز جلوگیری کرده اند.

XS
SM
MD
LG