لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد از طالبان خواسته تا به رایان خدمات صحی فراهم کند


عکس: رایان کوربت، شهروند امریکایی در قید طالبان همراه با اعضای خانواده‌اش؛ این عکس در صفحه وبسایتی که برای آزادی وی اختصاص داده شده است، در دسترس قرار گرفته است.
عکس: رایان کوربت، شهروند امریکایی در قید طالبان همراه با اعضای خانواده‌اش؛ این عکس در صفحه وبسایتی که برای آزادی وی اختصاص داده شده است، در دسترس قرار گرفته است.

یک کارشناس ملل ملل گفته است که طالبان باید به رایان کوربت، شهروند امریکا که از نزدیک به دو سال در بازداشت به سر می‌برد،‌ مراقبت‌های طبی فوری را فراهم‌ کنند تا از آسیب‌های جبران‌ناپذیر به سلامتی یا حتا مرگ وی جلوگیری شود.

الیس جیل ادواردز، گزارشگر ویژه ملل متحده در مورد شکنجه و سایر رفتارها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز این اداره، گفت: "طالبان باید بدون تاخیر به رایان کوربت در یک شفاخانه غیرنظامی خدمات صحی را فراهم کند.''

خانم ادواردز گفت که کوربت که کارمند امدادرسان است، بدون هیچ اتهامی در شرایط "کاملا نامناسب و بسیار پایین تر از معیار بین المللی" بازداشت شده است.

ادواردز همچنین گفت که در مورد کوربت به طور مستقیم با طالبان صحبت کرد و تاکید کرد که وضعیت کنونی این شهروند امریکایی "تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر سلامت جسمی و روانی او دارد که به سرعت در حال کاهش است...بدون مواظبت‌های مناسب صحی وی با خطر آسیب‌های جبران‌ناپذیر به سلامتی یا حتا مرگ مواجه می‌باشد.''

یک سخنگوی ایالات متحده در مقر اصلی ملل متحد در نیویارک گفت که با دفتر ادوارد در تماس است و از تلاش‌ها برای فراهم‌ کردن شرایط انسانی تر برای کوربت و سایر افراد در بازداشت طالبان، استقبال می کند.

این سخنگوی همچنین گفته است که ''ما بازداشت رایان را نادرست می دانیم و به کار برای آزادی فوری او ادامه خواهیم داد.''

کوربت همراه با خانواده‌اش در سال ۲۰۱۰ میلادی به افغانستان نقل مکان کرد. او کارش را با یک سازمان غیرحکومتی در افغانستان آغاز کرد و سپس شرکت خصوصی خود به نام ''بلوم افغانستان'' را ایجاد کرد و در بخش فراهم‌آوری قرضه‌های کوچک و ارزیابی پروژه‌ها خدمات مشورتی ارایه می‌کرد.

بر اساس گزارش‌ها،‌ رایان کوربت که در امور بشردوستانه فعالیت می‌کرد، در ماه اگست ۲۰۲۲ توسط طالبان بازداشت شد و روزها و شب‌ها را بدون هیچ گونه اتهامی در زندان سپری کرده است.

او پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شوند، آن کشور را ترک کرد، اما کار با شرکت خود را ادامه داد و در نهایت در جنوری ۲۰۲۲ به افغانستان برگشت تا اجازه فعالیت شرکت خود را تمدید کند.

به گفته وکلای او، با وجود داشتن ویزه با اعتبار، موکل شان در ماه اگست ۲۰۲۲ پس از آن بازداشت شد که به منظور پرداخت معاش و آموزش کارمند‌انش به افغانستان برگشت. یک شهروند آلمانی و دو شهروند افغان که با کوربت دستگیر شده بودند، از قید آزاد شدند.

به گفته کارشناس ادواردز کوربت به مشکلات متعددی صحی از جمله شنیدن صدا در گوش،‌ کاهش وزن شدید رنج می‌برد و بارها قصد خودکشی و آسیب رساندن به خود را ابراز کرده است.

پیش از این، میچ مک کانل، رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس سنای کانگرس ایالات متحده، به تاریخ هشتم اپریل خواهان آزادی فوری رایان کوربت، شهروند امریکا از بند طالبان شد که از اگست ۲۰۲۲ به اینسو در بازداشت به سر می‌برد.

مک‌کانل با نشر اعلامیه‌ای گفت کوربت برای بیش از ۶۰۰ روزدر یک سلول زیرزمینی کوچک با کمترین غذا، نور خورشید اندک و ارتباط پراکنده با خانواده خود در بازداشت ناعادلانه به سر‌ می‌برد. به گفته‌ این قانونگذار امریکایی، چانس برگشت کوربت به ایالات متحده کم رنگ‌تر می‌شود.

مک کانل در این اعلامیه همچنین گفته است که قبل از سقوط کابل به دست طالبان در اگست ۲۰۲۱، رایان و خانواده اش برای بیش از ۱۰ سال در میان افغان‌ها زندگی می کردند؛ برای افغان‌ها شرایط آموزش را فراهم می‌کردند و آنان را کمک‌ می‌کردند تا کار و بار شخصی خود را آغاز کنند. اما زمانیکه طالبان بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند،‌ خانواده کوربت مجبور به ترک افغانستان شد.

گروه

XS
SM
MD
LG