لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل به طالبان: مطیع‌الله ویسا را 'بی‌درنگ و بدون قید و شرط' آزاد کنید


مطیع الله ویسا، بنیانگذار انجمن "راه قلم" و مدافع حقوق آموزش دختران در افغانستان
مطیع الله ویسا، بنیانگذار انجمن "راه قلم" و مدافع حقوق آموزش دختران در افغانستان

سازمان عفو بین‌الملل با نشر دادخواستی به آدرس عبدالحق وثیق، سرپرست ادارۀ استخبارات طالبان کمپاینی را برای رهایی عاجل و بی‌قید و شرط مطیع‌الله ویسا راه اندازی کرده است.

در این دادخواست برعلاوۀ رهایی مطیع‌الله ویسا، رییس انجمن "راه قلم" و مدافع حقوق آموزش دختران، از استخبارات طالبان خواسته شده است که ربودن، بازداشت‌های خودسرانه و شکنجۀ کسانی که به طور مسالمت‌آمیز برای حق تحصیل مبارزه می‌کنند، فوراً متوقف کند.

عفو بین‌الملل در این کمپاین، همچنان خطاب به حکومت طالبان گفته است: "به کنوانسیون مبارزه با تبعیض در تعلیم و تربیه با اجازه دادن فوری به دختران در تمام سنین برای حضور در مکاتب و آموزش بر مبنای برابر با پسران احترام بگذارید."

مطیع‌الله ویسا به تاریخ ۲۷ مارچ هنگام بازگشت از مسجد "ویس قرنی" به سوی منزل در منطقه خوشحال خان از مربوطات حوزه پنجم امنیتی شهر کابل توسط استخبارات طالبان بازداشت شد.

به گفتۀ سازمان عفو بین‌الملل به دنبال بازداشت ویسا، روز بعد طالبان به خانه او یورش بردند و موبایل و لپ تاپ شخصی وی را مصادره کردند.

دو روز بعد از این رویداد، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به صدای امریکا بازداشت رییس انجمن "راه قلم" را تایید کرد. او در مصاحبه‌ای با برنامهٔ حایل صدای امریکا گفته بود: "فردی به نام ویسا اقدامات خودسرانه داشت، بدون اینکه نظام را در جریان بگذارد نشست‌های پنهان و آشکار را راه اندازی می‌کرد. با خارج روابط داشت و از خارج دستور می‌گرفت."

سخنگوی حکومت طالبان همچنان اتهام وارد کرد که ویسا "بر خلاف نظام کار می‌کرد" و باید برای تحقیقات احضار می‌شد.

عفو بین‌الملل می‌گوید که طالبان ویسا را به فعالیت‌های غیرقانونی متهم کرده و خانواده‌اش اجازه ملاقات با او را ندارد و "هیچ راهی برای اعتراض به قانونی بودن بازداشت وی وجود نداشته است."

عطاالله ویسا، برادر بزرگ مطیع‌الله ویسا به تاریخ ۲۹ مارچ (۹ حمل) در گفتگو با صدای امریکا اتهامات طالبان علیه برادرش را رد کرد و گفت که این اتهامات موجه نیست.

او افزود: "اقدامات ما علنی بود، فعالیت‌های ما علنی بود، از سال ۲۰۰۹ کاری که ما انجام می‌دهیم برای ملت عیان است، برای همه دنیا معلوم است، به ضرر و زیان کسی نبود، به نفع ملت بود، این حق انسانی، مدنی، حق اسلامی ما است که با ملت صحبت کنیم و ملت باید حق‌اش را بگیرد."

انجمن "راه قلم" یک نهاد مدنی است که به گفتۀ عفو بین‌الملل ۳۰۰۰ داوطلب در این نهاد، حق تحصیل در افغانستان را ترویج می‌کنند و ویسا نیز از حقوق خود برای آزادی بیان و اجتماعات مسالمت‌آمیز استفاده کرد.

بازداش ویسا واکنش‌های گستردۀ ملی و بین‌المللی را به دنبال داشت.

پیش از این، دفتر کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و سازمان دیدبان حقوق بشر از افزایش موارد بازداشت‌ها و سرکوب فعالان مدنی در افغانستان توسط حکومت طالبان هشدار داده‌ بودند.

XS
SM
MD
LG