لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان ویسا را به دست داشتن در 'فعالیت‌های غیرقانونی' متهم کرد


سخنگوی حکومت طالبان بازداشت مطیع الله ویسا، بنیانگذار انجمن "راه قلم" و مدافع حقوق آموزش دختران را تایید کرده و وی را به دست داشتن در "فعالیت‌های غیرقانونی" متهم کرد.

ذبیح الله مجاهد در مصاحبهٔ با برنامهٔ حایل صدای امریکا گفت: "فردی به نام ویسا اقدامات خودسرانه داشت، بدون اینکه نظام را در جریان بگذارد نشست‌های پنهان و آشکار را راه اندازی می‌کرد. با خارج روابط داشت و از خارج دستور می‌گرفت."

این سخنگوی حکومت طالبان همچنان اتهام وارد کرد که ویسا "بر خلاف نظام کار می‌کرد" و باید برای تحقیقات احضار می‌شد.

اظهارات ذبیح الله مجاهد در مورد بازداشت مطیع الله ویسا
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:25 0:00

طالبان پس از آن که دوباره بر افغانستان مسلط شدند، خبرنگاران، فعالان حقوق بشر، فعالان مدنی و فعالان طرفدار آموزش دختران را به اتهامات مشابه بازداشت کرده اند که شماری از آنان هنوز هم در بند به سر می‌برند.

افراد طالبان روز دوشنبه ۲۷ مارچ (هفتم حمل) مطیع‌الله ویسا را در شهر کابل بازداشت کردند.

عطاالله ویسا، بردار مطیع‌الله ویسا، در مصاحبه‌ای با صدای امریکا تایید کرد که نیروهای طالبان برادرش را از مسجد به زور سلاح و بدون ارایهٔ دلیل بازداشت کردند و وی را به محل نا معلومی انتقال دادند. به گفتهٔ عطاالله، طالبان مطیع الله را از ساحهٔ خوشحال مینه از مسجد" ویس قرنی" با خود بردند.

عطاالله ویسا و مطیع‌الله ویسا،‌ در سال ۲۰۰۹ میلادی انجمن ''راه قلم'' را در افغانستان ایجاد کردند که بیشتر فعالیت این نهاد در بخش آموزش متمرکز بوده است.

پیش از این، هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از مقامات طالبان خواسته است تا در مورد بازداشت و محل نگهداری مطیع‌الله ویسا، بنیانگذار انجمن "راه قلم" و مدافع حقوق آموزش دختران معلومات بدهند.

با این حال، یوناما در اعلامیه‌ای امروز سه شنبه ۲۸ مارچ (هشتم حمل) گفته است: "یوناما از مقامات حاکم می‌خواهد که در مورد محل نگهداری (ویسا) معلومات داده و دلایل دستگیری‌اش روشن سازند و همچنان اطمینان بدهند که وی به حقوق وکالت دسترسی دارد و با فامیل خود در تماس است."

برادر ویسا افزود که او با طالبان به تماس شده است،‌ اما هیچ یک از مقامات طالبان پاسخ نداده که برادرش را به کجا برده اند.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیز از بازداشت این حامی حقوق آموزش دختران ابراز نگرانی کرده است.

آقای بنیت در یک تویت نگاشته است: " امنیت او در درجه اول مهم است و همه حقوق قانونی او باید رعایت شود."

طالبان دو روز پیش برخی از زنان معترض را که بار دیگر به دلیل بسته‌ماندن مکاتب و دانشگا‌ها در کابل راهپیمایی داشتند، بازداشت کردند.

سه تن از این زنان که در جمله بازداشت شدگان شامل بودند، از بند طالبان رها شدند.

منبعی از زنان معترض به صدای امریکا تایید کرد که رقیه ساعی، فاطمه محمدی و ملالی هاشمی، با قید ضمانت و تعهد و پا در میانی ریش سفیدان قومی آزاد شدند. اما به گفته منبع به آنها گفته شده است که با رسانه‌ها مصاحبه نکنند.

در این حال، بر اساس گزارش‌ها، هم اکنون نرگس سادات، از اعضای رهبری "جنبش اصلی زنان مقتدر افغانستان"، ذکریا اصولی، استاد پوهنتون، موسی شاهین، آوازخوان و مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغان‌تبار در بند طالبان به سر می‌برند.

طالبان در گذشته نیز فعالان حقوق بشر و آزادی بیان، خبرنگاران و دختران معترض را که با خاطر حق آموزش دست به اعتراض زدند، بازداشت کرده اند.

XS
SM
MD
LG