لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان در ۲۰۱۹ مرگبارترین کشور جهان برای کودکان بود - گزارش


سازمان عفو بين المللى با نشر گزارشی گفته است كه جنگ افغانستان مرگبارترين جنگ در جهان براى كودكان بوده است.

گزارش سازمان عفو بین المللی که روز چهار شنبه ٢٩ جنورى (نهم دلو) نشر شد، رقم تلفات (کشته و زخمی) کودکان افغان را در نه ماه نخست سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۴۰۰ نفر ارایه کرده است.

همه طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان به شمول نیروهای طرفدار دولت در این گزارش به "بی‌اعتنایی تکاندهنده" نسبت به زندگی غیرنظامیان متهم شده اند ، اما طالبان و داعش مسوول بیشترین حملات و تلفات بر غیرنظامیان خوانده شده اند.

عمر ورایچ، معاون بخش جنوب آسیا در سازمان عفو بین الملل گفته است: "منازعۀ مسلحانه در افغانستان در حال کاهش نه بلکه رو به گسترش است و غیرنظامیان افغان بهای آن را می‎پردازند."

وضعیت فعالان حقوق بشر

عفو بین الملل همچنان گزارش داده است که خبرنگاران و مدافعان حقوق بشر در افغانستان به خاطر کار شان با ارعاب، تهدید و بازداشت روبرو بوده و حتا کشته می‌شوند.

در گزارش آمده است که قربانیان جنگ و خشونت در افغانستان به عدالت دسترسی ندارند، چون بر بنیاد این گزارش، محکمۀ بین المللی جرایم از تحقیقات در مورد جنایات در افغانستان سرباز زده و حکومت افغانستان نیز در پیگرد تخطی های جدی حقوق بشری به شمول خشونت علیه زنان و حملات بر مدافعان حقوق بشر ناکام بوده است.

این گزارش همچنان حکومت افغانستان و جامعۀ جهانی را ترغیب کرده است تا همانگونه که از شجاعت مدافعان حقوق بشر در افغانستان سپاسگزاری می‌کنند، حمایت لازم را نیز برای حرمت گذاشتن و محافظت آنان فراهم کنند.

مشکل عودت کنندگان

عفو بین الملل همچنان در گزارش خود گفته است که جهان به افغان‌هایی پشت گشتانده است که از جنگ فرار کرده و در تلاش یافتن پناهگاه اند. در گزارش آمده است که در سال ۲۰۱۹ نیم میلیون نفر از ایران و پاکستان، تنها ۴۷۶ هزار نفر از ایران، جبراً به افغانستان برگشت داده شده اند.

همچنین در این گزارش از برگشت اجباری صدها پناهجوی افغان از اروپا به افغانستان که بر بنیاد توافق‌ها میان کشورهایی اروپایی و افغانستان صورت گرفته، انتقاد شده است.

عفو بین الملل گفته است که کشورهای اروپایی و همسایگان افغانستان، افغان‌ها را بدون درنظر داشت اینکه در کشورشان با چی خطراتی روبرو می‌شوند، جبراً برگشت داده اند.

از ترکیه به گونۀ مشخص انتقاد شده است که بر بنیاد گزارش عفو بین الملل تا سپتمبر ۲۰۱۹ کم از کم ۱۹ هزار پناهجوی افغان را پس از بازداشت و نگهداری در شرایط ناگوار، جبراً به افغانستان برگشت داده است.

آقای ورایچ گفته است: "جنگ افغانستان واضح می‌کند که هیچ جای این کشور برای عودت کنندگان امن نیست، اما هنوز هم کشورها با نظر آشکار قوانین بین المللی، مردم را با خطراتی روبرو می‌کنند که آنان را مجبور به فرار کرده بود".

XS
SM
MD
LG