لینک های دسترسی

Breaking News

سال گذشته ۳۱۱۷ نفر در جهان اعدام شد


چین بیشترین شمار اعدام را در سال ۲۰۱۶ داشته است
چین بیشترین شمار اعدام را در سال ۲۰۱۶ داشته است

چین سال گذشته بیشترین شمار اعدام شدگان را در جهان داشت، حالانکه شمار کمتر موارد اعدام در سال ۲۰۱۶ در ایالات متحده ثبت شده است.

سازمان عفو بین المللی با نشر گزارش گفته است که بیش از ۹۰ درصد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۶ تنها در پنج کشور - چین، ایران، عربستان سعودی، عراق و پاکستان – صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۱۱۷ نفر در ۵۵ کشور جهان اعدام شده است.

افغانستان

عفو بین الملل در این گزارش گفته است که اضافه از ۶۰۰ نفر در افغانستان در انتظار تایید حکم اعدام به سر می‌برند. در این گزارش آمده است که دولت افغانستان، در هشتم ماه می ۲۰۱۶ میلادی، شش تن را اعدام کرده و دست کم حکم اعدام چهار تن دیگر را تایید کرده است.

کسانی که اعدام شده اند، به انجام جرایم تروریستی از سوی محاکم افغانستان مجرم شناخته شده، حکم اعدام بالای آنها تطبیق شده است و چهار تن به قضایای قتل و آدم‌ربایی مجرم شناخته شده اند که محاکم حکم اعدام آنها را صادر کرده است.

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت، قوانین افغانستان مطابق "فقه اسلامی" تطبیق اشد مجازات را از طرف محاکمۀ عادلانه، منصفانه و بی‌طرف در خصوص بعضی مجاز دانسته است.

آقای مرتضوی در مورد گزارش عفو بین المللی ابراز نظر نکرد اما گفت "تمام تلاش دولت این است تا اصلاحات لازم در نظام عدلی و قضایی کشور به وجود بیاید تا مجرمین و عاملین جنایات سنگین معافیت نداشته باشند و مطابق قانون مورد پیگرد قرار گیرند و افراد بی‌گناه به ناحق از دستگاه عدلی و قضایی کشور صدمه نبینند".

در همین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، مخالف اجرای حکم اعدام است و به گفتۀ سیما سمر رئیس این کمیسیون، آن نهاد در راستای محو جزای اعدام و گرفتن حق حیات از انسان‌ها مبارزه می‌کند.

چین

گزارش سازمان عفو بین الملی حاکی است که چین در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۱۰۰۰ نفر را اعدام کرده است.

نیکولا بکلین، مسوول بخش شرق آسیا در سازمان عفو بین المللی گفته است چین می خواهد نقش رهبری کننده را در جهان داشته باشد، اما به گفتۀ وی از رهگذر موارد اعدام، بیجینگ با خرابترین شکل ممکن، در صدر کشورهای جهان قرار گرفته است.

آقای بلکین با اشاره به موارد فزایندۀ اعدام در چین گفت "هیچ کشوری به این پیمانه اعدام نمی‌کند. هیچ کسی با چنین پنهان کاری اعدام نمی کند. هیچ کشوری به این سرعت اعدام نمی کند".

منبع معلومات: سازمان عفو بین المللی
منبع معلومات: سازمان عفو بین المللی

مقام‌های چینی هرگز ارقام دقیق اعدام شدگان را ارایه نکرده و آن را محرمیت دولت می‌خوانند.

ژو کیانگ قاضی القضات محکمۀ عالی خلق چین ماه گذشته گفت که بیجینگ می کوشد که جزای مرگ را به کمترین حد ممکن رسانده و کسانی را محکوم به مرگ کند که جرایم نهایت جدی را انجام داده باشند.

در این گزارش، اجرای مجازات اعدام از اول جنوری تا آخر سال ۲۰۱۶ میلادی در ۵۵ کشور جهان گردآوری شده است که ایران با اضافه از ۵۶۷ اعدام، در جایگاه دوم کشورهایی قرار دارند که مجازات اعدام را عملی کرده اند.

ایالات متحده

ایالات متحده برای نخستین بار در یک دهۀ گذشته از فهرست پنج کشور دارای بیشترین موارد اعدام، حذف شده است. سال گذشته، فقط ۲۰ حکم اعدام در ایالات متحده تطبیق شده بود.

بیشترین احکام اعدام در دو ایالت – جورجیا و تکزاس – ایالات متحده انجام شده است، حالانکه در ۱۹ ایالت دیگر امریکا جزای مرگ وجود ندارد.

حمایت عامه از جزای مرگ در ایالات متحده نیز در مقایسه با چهار دهۀ گذشته در پایین ترین سطح رسیده است. بر اساس آمار مرکز تحقیقی پیو، در سال ۲۰۱۶ فقط ۴۹ درصد امریکایی ها طرفدار تطبیق جزای مرگ بودند.

با آنکه دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده طرفدار تطبیق جزای اعدام است، مبارزه بر ضد این مجازات در سطح ایالت‌ها صورت گرفته و به گفتۀ وزیر عدلیۀ ایالات متحده، مقام‌های فدرال از سال ۲۰۰۳ به اینسو جزای اعدام را تطبیق نکرده اند.

سازمان عفو بین‌الملل این گزارش را بر مبنای گزارش‌های رسمی دولت‌ها، افراد محکوم به اعدام، اقارب محکومین اعدام، جامعه مدنی و گزارش‌ رسانه‌ها تهیه کرده است.

این سازمان تایید کرد که بسیاری از کشورها معلومات راجع به جزای اعدام را در دسترس عموم قرار نمی‌دهند و به همین دلیل، ممکن آمار واقعی اعدام بیشتر از ارقامی باشد که در این گزارش درج شده است.

XS
SM
MD
LG