لینک های دسترسی

Breaking News

دادخواست عفو بین‌الملل: طالبان نقض حقوق بشر در افغانستان را متوقف کنند


سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای گفته است که پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، این کشور در آستانۀ ویرانی غیرقابل بازگشت قرار گرفته و بار دیگر از گروه طالبان خواسته است که به نقض حقوق بشر پایان دهد.

در این دادخواست، عفو بین‌الملل تاکید کرده است که مقام‌های طالبان نه تنها به تعهد شان مبنی بر حمایت از حقوق مردم به ویژه حقوق زنان عمل نکرده اند، بلکه چرخهٔ خشونت را در این کشور از سرگرفته اند.

به گفتۀ این سازمان، طالبان در جریان یک سال گذشته، نهادهای کلیدی برای حمایت از حقوق بشر را به گونۀ "سیستماتیک" منحل کرده و آزادی بیان، گردهمایی‌ها، محاکمۀ عادلانه و سایر حقوق شهروندان افغانستان را تحت فشار قرار داده اند.

طالبان پیش از این در کنار برخی ادارات دولتی، کمیسیون حقوق بشر را به دلیل عدم نیاز به این نهادها لغو کردند، اقدامات که از جامعۀ بین المللی در زمینۀ حقوق بشر به ویژه حقوق زنان "عقب‌گرد" خوانده است.

در این دادخواست آمده است که طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان، حقوق اساسی زنان و دختران افغان را سلب کرده، هزاران افغان را به گونۀ خودسرانه توقیف، شکنجه، ناپدید و حتا کشته شده اند.

عفو بین‌الملل افزوده که در حال حاضر، خبرنگاران، فعالان جامعه مدنی، مدافعان حقوق بشر، هنرمندان، دانشجویان و به ویژه اقلیت‌های مذهبی و قومی در این کشور در معرض خطر بیشتر قرار دارند.

تسلط گروه طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ سبب تغییرات عمده در زندگی تمام افغان‌ها شد، اما زنان و دختران این کشور به گونه‌ٔ ویژه با محدودیت‌‌های شدیدی مواجه شده اند.

پیش از این، زنان افغانستان موقف‌های بلند سیاسی داشتند، در مکاتب و پوهنتون‌ درس می‌خواندند، متشبث بودند و در سکتورهای مختلف وظیفه داشتند. اما اکنون به استثنای برخی از سکتورهای معدود،‌ به اکثر زنان افغان گفته شده است که در خانه‌ بمانند.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مکاتب به روی دانش‌آموزان پسر باز شد، اما در اکثر ولایت‌ها دختران صنف ششم به بالا از رفتن به مکتب محروم شده اند، اقدامی که واکنش‌های گستردۀ بین‌المللی را در پی‌داشت.

این سازمان همچنان اضافه کرده است که در حال حاضر، حقوق بشر در همۀ بخش‌ها مورد حمله قرار گرفته و از جامعه بین المللی خواسته است که باید به طالبان فشار آورده شود تا آنان به حقوق بشر در افغانستان احترام بگذارند.

در دادخواست عفو بین‌الملل خطاب به جامعه بین المللی گفته شده است: "همین حالا اقدام کنید و از طالبان بخواهید که به نقض فاحش حقوق بشر در افغانستان، از جمله قتل‌های انتقام‌جویانه و حمله به اقلیت‌های قومی و مذهبی، زنان و دختران، دگرباشان جنسی، مدافعان حقوق بشر، اعضای جامعه مدنی، قضات، وکلا، مقامات پیشین دولتی، خبرنگاران و دیگران فوراً پایان دهند."

عفو بین الملل از همه خواسته است تا این دادخواست را امضا کنند.

این در حالی است که پیش از این طالبان گفته بودند که حقوق همه شهروندان تامین است و حقوق شرعی زنان برای شان داده می‌شود.

XS
SM
MD
LG