لینک های دسترسی

Breaking News

حملهٔ درون بر کابل؛ عفو بین الملل خواستار پرداخت غرامت به قربانیان شد


محل اصابت راکت پرتاب شده از طیارهٔ درون
محل اصابت راکت پرتاب شده از طیارهٔ درون

سازمان عفو بین الملل می‌گوید که پذیرفتن اشتباه در حملهٔ طیارهٔ بدون سرنشین امریکا در کابل گام نخست است، اما اکنون باید تحقیقات و حسابدهی بیشتر در این خصوص انجام شود.

مقامات نظامی امریکا حمله ۲۹ اگست طیاره‌ بدون سرنشین در کابل را اشتباه غم‌انگیز و ناگوار خوانده و پذیرفتند که در آن تندروان داعش نه بلکه ۱۰ غیر نظامی به شمول هفت کودک کشته شدند.

براین کاستنر، مشاور ارشد برنامه پاسخگویی به بحران عفو بین الملل در واکنش به این رویداد گفت: "امریکا باید به تحقیقات کامل، شفاف و غیرجانب دارانه در خصوص این واقعه تعهد کند. هر کسی که به انجام جرایم مظنون باشد باید در محکمهٔ عادلانه مورد پی‌گرد قرار گیرد."

او در اعلامیهٔ افزوده است که به خانوادهٔ قربانیان باید در مورد پیشرفت‌ها تحقیقات اطلاع داده شود و به آنان غرامت کامل پرداخته شود.

این مشاور عفو بین الملل اضافه کرده است که اردوی ایالات متحده در پی‌ موشگافی فعلی جهانی مجبور شد به ناکامی خویش در این حمله اعتراف کند.

او ادعا کرد که شماری از حملات مشابه در سوریه، عراق و سومالیا در توجه عامه قرار نگرفته و ایالات متحده به گونهٔ متداوم گرفتن مسوولیت آنرا رد کرده است و خانواده‌های قربانیان در خاموشی رنج می‌برند.

آقای کاستنر علاوه کرده است که ایالات متحده باید به این حملات پایان داده و تمامی اتهامات را مورد تحقیق قرار دهد که در آن از صدمه رسیدن به غیرنظامیان ذکر شده است و یافته‌هایش را علنی سازد.

پیش از این، جنرال کینت مکنزی، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده از بابت این "اشتباه" عذرخواهی کرد و گفت که ایالات متحده پرداخت غرامت به خانوادهٔ قربانیان را بررسی می‌کند.

این حملهٔ هوایی پس از آن صورت گرفت که گروه داعش-خراسان مسوولیت حملهٔ ۲۶ اگست در میدان هوایی کابل را بر عهده گرفت که در آن ۱۳ نظامی امریکایی و ۱۶۹ افغان کشته شدند.

عفو بین الملل از امریکا خواسته است تا در اقدامات نظامی آینده‌اش بر اساس قوانین بین المللی عمل کند.

XS
SM
MD
LG