لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا: حملهٔ هوایی ماه گذشته در کابل 'اشتباه غم‌انگیز' بود


وزارت دفاع امریکا به روز جمعه ۱۷ سپتمبر(۲۶ سنبله) اعلام کرد که در حمله طياره بدون سرنشین نظامیان امریکایی در کابل به تاریخ ۲۹ اگست افراد شاخهٔ خراسان گروه داعش نه بلکه غیرنظامیان کشته شده اند.

در آن حمله ۱۰ غیرنظامی، به شمول هفت کودک کشته شدند.

جنرال کینت مکنزی، فرمانده قوماندانی مرکزی نیروهای مسلح ایالات متحده گفته است این که پس از تکمیل تحقیقات واضح شد که آن حمله "یک اشتباه غم انگیز بود".

پیش از این، مقامات وزارت دفاع امریکا تاکید کرده بودند که این حمله به طور دقيق صورت گرفته است، گرچه در همان اوایل گفته می‌شد در آن رویداد غیرنظامیان کشته شده اند.

جنرال مکنزی افزود: "من حالا می پذیرم که متاسفانه در این حمله، به شمول هفت کودک، ده غیرنظامی کشته شده است. ارزیابی ما همچنان نشان می‌دهد که افراد کشته شده و موتری [که هدف قرار گرفت] ربطی به شاخه خراسان گروه داعش نداشتند و تهدید مستقیم از سوی آن‌ها متوجه نیروهای امریکایی نبود."

جنرال مکنزی از بابت این اشتباه عذرخواهی کرد و گفت که ایالات متحده پرداخت غرامت به خانوادهٔ قربانیان را بررسی می‌کند.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده نیز با ابراز تسلیت به خانوادهٔ قربانیان، عذر خواهی کرده و آن حمله را یک "اشتباه ناگوار" عنوان کرد.

دو روز پس از حملهٔ ۲۹ اگست، جنرال مارک میلی، لوی درستیز عمومی قوای مسلح ایالات متحده به خبرنگاران گفته بود که این حمله به طور دقیق صورت گرفته و درجمع کشته شده گان یک تسهیل کننده مهم داعش نیز شامل بود.

با آنهم، گزارش‌های محلی پس از آن حمله از کشته شدن تسهیل کنندهٔ گروه داعش-خراسان نه بلکه از مرگ زمری احمدی حکایت کردند، کارمند یک موسسهٔ غیر انتفاعی امریکایی؛ فردی که برای اقامت در ایالات متحده نیز درخواست داده بود.

این حملهٔ هوایی پس از آن صورت گرفت که گروه داعش-خراسان مسوولیت حملهٔ ۲۶ اگست در میدان هوایی کابل را بر عهده گرفت که در آن ۱۳ نظامی امریکایی و ۱۶۹ افغان کشته شدند.

XS
SM
MD
LG