لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت ایران ۳۰۴ معترض را کشته است – عفو بین الملل


سازمان عفو بین الملل گزارش داده است که حکومت ایران در جریان "کمپاین سرکوب ظالمانه" کم از کم ۳۰۴ معترض به شمول ۱۲ کودک را کشته است.

این نهاد مستقر در لندن روز دوشنبه ۱۶ دسمبر (۲۵ قوس) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که مقام‌های ایرانی هزاران معترض، خبرنگار، مدافع حقوق بشر و دانشجو را بازداشت کرده است تا مانع بلند شدن آواز کسانی شود که "در مورد سرکوب ظالمانۀ حکومت صدا بلند کرده اند".

عفو بین الملل گفته است که سلسلۀ بازداشت‌های معترضان در ایران هنوز هم ادامه دارد.

اعتراضات در ایران، اواسط نومبر، پس از آن آغاز شد که حکومت نرخ تیل را بلند برد و آن را سهمیه بندی کرد.

فلیپ لوتر، مسوول بخش شرق میانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل گفت: "گواهی شاهدان نشان‌دهندۀ آن است که حکومت ایران پس از کشتار معترضان، فوراً اقدام به سرکوب گسترده و هماهنگ شده معترضان کرده تا به شدت ترس افزوده و مانع سخن گفتن درباره آن چه شوند که اتفاق افتاده است".

گزارش عفو بین الملل مبتنی بر مصاحبه با ده‌ها شهروند ایرانی در داخل ایران است که اکثر آنان از دستگیری‌های مخفیانه در روزهای پس از اعتراضات، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها با بازداشت شدگان حکایت کرده اند. شماری از شاهدان از بازداشت کودکان و نوجوانان نیز سخن گفته اند.

یکی از شاهدان گفته است که یک عضو خانوده‌اش که پس از اعتراضات بازداشت شده و به قید وثیقه آزاد شده است، با سر و صورت مجروح و مملو از بریدگی و کبودی به خانه بازگشته‌است.

این نهاد بین المللی در اعلامیۀ خود به ویدیوهایی نیز اشاره کرده و گفته است "نیروهای امنیتی ایران بر معترضان غیرمسلح که هیچ گونه خطری را ایجاد نکرده بودند، آتش گشوده اند".

مقام‌های ایرانی یافته‌های سازمان عفو بین الملل را "دروغین" توصیف کرده و آن را رد کرده اند.

پیش از این، کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز گزارش داده بود که در جریان اعتراضات ماه گذشته در ایران کم از کم ۲۰۸ نفر به شمول ۱۳ زن و ۱۲ کودک کشته شده اند.

سازمان عفو بین الملل از مقام‌های ایرانی خواسته است تا همه کسانی را که "جبراً بازداشت شده اند" فوراً و بدون قید و شرط از بند رها کنند. این نهاد همچنان از جامعۀ جهانی خواسته است تا بر ایران فشار وارد کند و به داد هزاران نفر برسد که به گفتۀ این سازمان "در معرض خطر شکنجه و بدرفتاری" قرار دارند.

همچنین در اعلامیۀ عفو بین الملل از شورای حقوق بشر ملل متحد خواسته شده است تا جلسۀ ویژه را در مورد "کشتار غیرقانونی معترضان، بازداشت‌های هولناک، ناپدید شدن‌های اجباری و شکنجۀ بازداشت شدگان در ایران" برگزار کند.

XS
SM
MD
LG