لینک های دسترسی

Breaking News

گورستان قربانیان شیعۀ جنگ با داعش در عراق فراخ‌تر می‌شود


اکثر جنگجویان شیعۀ کشته شده توسط داعش در وادی السلام مدفون اند
اکثر جنگجویان شیعۀ کشته شده توسط داعش در وادی السلام مدفون اند

گورهای جنگجویان شیعۀ عراق که در نبرد بر ضد گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش کشته می‌شوند، روز به روز افزایش می‌یابد که یک نمونۀ آن گورستان وادی السلام در شهر نجف است.

فراخ شدن گورستان وادی السلام در چند دهۀ گذشته بیانگر شدت خشونت و جنگ در عراق در عصر کنونی است، جاییکه قربانیان جنگ سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ میان عراق و ایران، سپس جنگ کویت و بلاخره کشته شده‌گان جنگ به رهبری ایالات متحده در عراق را برای ابد در آغوش گرفته است.

حکومت عراق آمار تلفات نیروهای امنیتی عمدتاً شیعۀ آن کشور را که در جنگ بر ضد داعش در شمال آن کشور کشته می‌شوند نشر نمی‌کند، اما گورستان نجف ممکن تصویر و تخمین معتمدی از تلفات نیروهای حکومتی عراق در این جنگ ارایه کند.

مقام‌های عراقی در اواخر سال ۲۰۱۴ بخشی از گورستان نجف را برای آن عده شبه نظامیان شیعه و اعضای قوای مسلح عراق اختصاص داد که در جنگ با گروه دولت اسلامی کشته می‌شوند. سربازان سنی قوای مسلح عراق که در جنگ کشته می‌شوند، در گورستان‌های دیگر به خاک سپرده می‌شوند.

شاکر محمود قبرکن ۴۸ سالۀ وادی السلام به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که روزانه حدود ۲۰ جسد در این بخش گورستان به خاک سپرده می‌شود، اما به گفتۀ وی در حالاتی که عملیات تشدید می‌یابد بین ۴۰ تا ۵۰ جسد در روز در گورستان به خاک سپرده می شود.

در حالیکه از آغاز عملیات پس‌گیری موصل پنج هفته می‌گذرد، یک قطعه زمین جدید به مساحت ۱۰ کیلومتر مربع به گورستان وادی السلام افزوده شده است تا پاسخگوی افزایش تلفات باشد.

آیت الله علی سیستانی یکی از مراجع تقلید شیعیان عراق در سال ۲۰۱۴ فتوای جهاد بر ضد داعش را صادر کرد و پس از آن هزاران جوان شیعۀ عراقی در صفوف نیروهایی پیوستند که بر ضد گروه دولت اسلامی می‌جنگند.

حیدر موسی ۲۳ ساله یکی از این جوانان است که به فتوای جهاد آقای سیستانی لبیک گفت و به گروه مسما به عصایب اهل الحق پیوست و پس از کشته شدن در جنگ بر ضد داعش، در گورستان نجف مدفون شد.

محمد موسی برادر حیدر گفته است که برای قربانی دادن آماده است. محمد در بالای گور برادرش به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که او و دیگر جنگجویان شیعه به جنگ بر ضد داعش ادامه خواهند داد و بدون در نظر داشت اینکه تندروان آن گروه چی کاری را در حق شان روا خواهند داشت، موصل را از چنگ داعش خواهند گرفت.

صدها زن، مرد و کودک نیز روزانه مانند محمد برای دعا بر سر گور عزیزان شان به گورستان نجف می‌آیند و صبریه محمد ۷۱ ساله نیز یکی از آنان است که بر سر گور پسرش گریه می‌کند.

به گفتۀ صبریه پسر ۳۹ ساله اش که سرباز ارتش عراق بود در ماه می ۲۰۱۶ هنگامی که زخمیان یک بم گذاری را به شفاخانه انتقال می‌داد بم دیگری در نزدیک موتر خودش انفجار کرد و جان باخت.

صبریه با چشمان اشکبار با اشاره به گورهای وادی السلام گفت "کس دیگری ندارم و بسیار درمانده ام. مردان خفته در این گورها چی گناهی را مرتکب شده بودند؟ جان آنان به هدر رفت".

XS
SM
MD
LG