لینک های دسترسی

Breaking News

از کودتای سفید در افغانستان جلوگیری شد- صالح


امر الله صالح، معاون ریاست جمهوری در تکت انتخاباتی تیم دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی می‌گوید که در مرحله نخست انتخابات تلاش ها برای "کودتای سفید" جریان داشت و بیشتر وقت صرف جلوگیری و خنثی سازی آن شد.

آقای صالح در مصاحبه با شایسته سادات لامع، مدیر مسوول سرویس پشتو صدای امریکا گفت: "در مرحله نخست، یعنی دو تا سه ماه گذشته، نگرانی ها، گمانه زنی ها، توطیه ها و دسیسه ها به راه افتاده بود تا این انتخابات به تعویق بافتد یا فسخ شود و حتی تلاش صورت گرفت که در مقابل قانون اساسی کودتای سفید صورت گیرد. بیشتر وقت ما صرف جلوگیری از کودتای سفید شد تا این توطیه و دسیسه خنثی شود."

با آنهم آقای صالح از کدام گروه یا فرد مشخصی نام نبرد.

شرح کامل مصاحبه با آقای صالح را به زبان‌های دری و پشتو در اینجا دنبال کنید.
please wait

No media source currently available

0:00 0:12:39 0:00

آقای صالح با اشاره به انتخابات ششم میزان (۲۸ سپتمبر) در افغانستان گفت که بر اساس آماری که به تیم دولت ساز رسیده است، مردم بین ۶۰ تا ۷۰ در صد به نفع این تیم رای داده اند.

شمار دیگر تیم‌های انتخاباتی نیز در نخستین ساعات پس از ختم انتخابات ادعای پیروزی کردند، اما کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان، نامزدان و طرفداران آن را ترغیب کرده اند تا از پیش داوری در مورد نتایج انتخابات پرهیز کنند.

آمار ابتدایی نشان می‌دهد که میزان مشارکت مردم در انتخابات ششم میزان در افغانستان کمرنگ بود. آقای صالح نیز گفت که در مقایسه با انتخابات گذشته، شماری کمتر مردم به پای صندوق های رای رفتند اما به ادعای وی "بر اساس آمار غیر رسمی، تیم دولت ساز پیروز است."

با اینحال، او افزود که در انتظار اعلام رسمی از جانب کمیسیون مستقل انتخابات است: "هر آنچه که کمیسیون بگوید ما به آن احترام خواهیم گذاشت."

این در حالی است که گلبدین حکمتیار، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در روز انتخابات در مصاحبه با بی بی سی تیم دولت ساز را به تقلب گسترده و سو استفاده از منابع دولتی متهم کرد.

او گفت که به جز یک نامزد، باقی همه به این توافق دارند که در انتخابات تقلب صورت گرفته و باید همه نامزدان ریاست جمهوری گرد هم بیایند و در مورد اینکه چه باید صورت گیرد، تصمیم اتخاذ کنند.

از جانب دیگر، دفتر معاونت ملل متحد در افغانستان و گروه حمایت از انتخابات نیز از نامزدان خواسته اند تا نتایج انتخابات را به چالش نکشند.

این گروه که شامل کشورهای کمک کننده، اتحادیه اروپایی، آسترالیا، سویدن، آلمان، جاپان، بریتانیا، امریکا، ناتو و هیات معاونت ملل متحد در افغانستان است، همچنین از نامزدان ریاست جمهوری خواسته است تا در روند رای دهی، شمارش آرا، اعلام نتایج و طی مراحل شکایات مداخله نکنند.

XS
SM
MD
LG