لینک های دسترسی

Breaking News

بوینگ قرار داد سه میلیارد دالری را با یک شرکت هوایی ایران بست


آرشیف: شرکت هوایی ایران ایر نیز از شرکت بوینگ امریکایی و ایر بس اروپایی حدود ۲۰۰ طیاره خریداری کرده است
آرشیف: شرکت هوایی ایران ایر نیز از شرکت بوینگ امریکایی و ایر بس اروپایی حدود ۲۰۰ طیاره خریداری کرده است

شرکت بوینگ روز سه شنبه اعلام کرد که قرار داد سه میلیارد دالری را با شرکت هوایی آسمان بسته است.

بر اساس این قرار داد، ۳۰ طیاره بوینگ نوع ۷۳۷ Max ساخت این شرکت به ایران فراهم خواهد شد.

شرکت هوایی آسمان پرواز های داخلی و بین المللی دارد. شرکت بوینگ گفته است که تحویلدهی طیاره های آن شرکت به ایران در سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد.

بر علاوه این قرار داد، قبل بر این، ایران پس از توافق هسته ای که در سال ۲۰۱۶ میلادی صورت گرفت و تعزیرات اقتصادی بر آن کشور لغو شد، قرار داد ۱۶.۶ میلیارد دالری را با شرکت بوینگ بست.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، از آغاز توافق هسته ای با ایران، از این توافق بین المللی انتقاد کرده است.

شرکت بوینگ طی اعلامیه ای گفته است که هر قرار داد با شرکت های ایرانی مشروط به موافقه حکومت ایالات متحده است.

رضا مصطفوی، سخنگوی شرکت هوایی آسمان، به خبرگزاری اسو شیتد پرس گفته است که این قرار داد پس از چندین دور مذاکرات با شرکت بوینگ صورت گرفته است. به گفتۀ آقای مصطفوی، این قرار داد در ۱۸ ماه مارچ امضا شد، اما بر خلاف اعلام شرکت بوینگ، وی گفت که تحویلدهی طیاره های تازه خریداری شده در سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز خواهد شد.

در ماه دسامبر ۲۰۱۶، اتحادیه اروپایی، شرکت هوایی آسمان را در فهرست سیاه قرار داد و به دلیل نگرانی از مصوونیت پرواز، به طیاره های آن شرکت اجازه پرواز را در آسمان کشور های اروپایی نداد.

شرکت هوایی ایران ایر از شرکت ایربس اروپایی نیز ۱۱۸ طیاره خریداری کرده است
شرکت هوایی ایران ایر از شرکت ایربس اروپایی نیز ۱۱۸ طیاره خریداری کرده است

پس از توافق هسته ای ایران با گروه ۵+۱: ایالات متحده، روسیه، بریتانیا، چین، فرانسه و آلمان، شرکت هوایی ایران ایر در ماه دسامبر ۲۰۱۷، قرار داد خرید ۸۰ طیاره بوینگ را به ارزش ۱۶.۶ میلیارد دالر با این شرکت امریکایی بست. در حال حاضر، شرکت هوایی ایران ایر، ۲۹ طیارۀ بوینگ نوع ۷۳۷ را اجاره گرفته است.

علاوه بر آن، شرکت هوایی ایران ایر در ماه جنوری قرارداد خرید ۱۱۸ طیارۀ را با شرکت اروپایی ایر بس بست که ارزش مجموعی آن به ۲۵ میلیارد دالر می رسد. اما بعد ها، اضغر فخری کاشان، معین وزارت ترانسپورت ایران، اعلام کرد که تعداد خرید طیاره های ایر بس را به ۱۱۲ طیاره کاهش خواهد داد.

در سپتامبر ۲۰۱۶، ایالات متحده به شرکت های بوینگ و ایربس اجازه داد تا با شرکت های ایران، قرار داد ببندند. هر دو کشور نیاز دارند تا از وزارت مالیه امریکا اجازه معامله را با ایران بگیرند، زیرا حد اقل ۱۰ در صد اجزای طیاره های این دو شرکت منشای امریکایی دارد.

XS
SM
MD
LG