لینک های دسترسی

Breaking News

هری: کشتار طالبان مانند مهره‌های شطرنج برایم بود؛ حقانی: آنان انسان بودند، نه مهره‌های شطرنج


هری، یکی از شهزادگان بریتانیا که در ولایت هلمند افغانستان در جنگ بر ضد طالبان شرکت کرده بود
هری، یکی از شهزادگان بریتانیا که در ولایت هلمند افغانستان در جنگ بر ضد طالبان شرکت کرده بود

هری، یکی از شهزادگان بریتانیا،‌ در کتاب خاطرات جدید خود زیر عنوان "spare" که قرار است به تاریخ ۱۰ جنوری ۲۰۲۳ رسماََ منتشر شود، از جزییات نقش خود در کشتن جنگجویان طالبان در جریان خدمات نظامی‌اش در افغانستان، پرده برداشته است.

این افشاگیری نه تنها از سوی مقامات طالبان مورد انتقاد قرار گرفته،‌ بلکه یک فرمانده پیشین اردوی بریتانیا نیز از عملکرد شهزاده هری، انتقاد کرده است.

هری در این کتاب ادعا کرده است زمانیکه در سال ۲۰۱۲ میلادی به حیث معاون پیلوت هلیکوپتر آپاچی خدمت می‌کرد، در جریان یک عملیات نظامی ۲۵ تن از جنگجویان طالبان را در افغانستان کشته است.

این شهزادهٔ بریتانیایی گفته است از این عملکرد خود نه احساس غرور می‌کند و نه شرمساری، و در گرماگرم جنگ، طالبان را به مثابهٔ "مهره هایی می‌دانست که از صفحه شطرنج برداشته می‌شوند."

شهزاده هری برای یک دهه‌ در اردوی بریتانیا ایفای وظیفه کرد. او سال‌های خدمت خود را در اردوی بریتانیا، شادترین سال‌های زندگی‌اش توصیف کرده، زیرا به گفتهٔ او، در این سال‌ها اجازه یافت تا به طور عادی زندگی کند. او در سال ۲۰۱۵ میلادی وظیفه تمام وقت خود را در سلطنت بریتانیا، آغاز کرد.


این کتاب قرار است به تاریخ ۱۰ جنوری رسماََ به بازار عرضه شود، اما برخی از رسانه‌ها از جمله اسوشیتد پرس، روزنامهٔ گاردین و برخی رسانه‌های دیگر به کاپی آن که به زبان اسپانیایی نشر شده است، دست یافته اند.

در واکنش افشای کشتار طالبان توسط شهزاده هری،‌ انس حقانی، یکی از اعضای ارشد گروه طالبان، در تویتی گفته است کسانی که توسط این شهزاده کشته شدند، انسان بودند، نه مهره‌های شطرنج.

حقانی در ادامهٔ این تویت خطاب به این شهزادهٔ بریتانیا همچنین گفته است که "آقای هری! کسانی که شما کشتید،‌ انسان بودند، نه مهره‌های شطرنج. آنها خانواده‌ داشتند و انتظار برگشت‌شان را داشتند."

این مقام ارشد طالبان در ادامهٔ این تویت به گونه‌ای کنایه‌آمیز خطاب به این شهزادهٔ بریتانیا گفته است که "در میان قاتلان افغان‌ها، بسیاری نجابت شما را ندارند که وجدان خود را آشکار کنند و به جنایات جنگی خود اعتراف کنند. واقعیت آنچه است که شما گفته اید. مردم بی‌گناه ما،‌برای سربازان، رهبران نظامی و سیاسی شما مهره‌های شطرنج بودند. "

حقانی به گونه‌ای ضمنی از سازمان‌های حامی حقوق بشر و محکمهٔ بین المللی جرایم (ICC) نیز انتقاد کرده است.

او گفت:‌ "از محکمه بین المللی جرایم انتظار ندارم که شما را احضار کند یا فعالان حقوق بشر شما را محکوم کند، زیرا آنان در قسمت خودت کر و کور استند. اما امیدوارم این جنایات در تاریخ بشریت به یادگار بماند."

او با الهام از اظهارات شهزاده هری، شطرنج را به بازی تختهٔ سیاه و سفید تشبیه کرده و گفته است که "شما در این بازی سیاه و سفید شکست خوردید."

در عین حال،‌ بلال کریمی، معاون سخنگوی طالباان، گفته است که "اعتراف اخیر یک شاهزاده بریتانیا به نام هری که در جریان ماموریت خود در افغانستان ۲۵ نفر از هموطنان ما را به طرز فجیعی کشته است، نشان می دهد که این جنایات منحصر به هری نیست، بلکه هر کشور اشغالگر سابقهٔ چنین جنایاتی را در کشور ما دارد."

کریمی در ادامه گفته است:‌ "متاسفانه جهان غرب که خود را مدافع و پیشگام حقوق انسانی و بشری می داند، در عرصه عمل، این نوع اخلاق را ندارد. افغان‌ها به عنوان یک ملت مسلمان آزاده هیچگاه جنایات مهاجمان را فراموش نخواهند کرد و روحیه حفاظت از دین و کشور خود را همیشه زنده نگه خواهند داشت."

در جریان استقرار نیروهای ایتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده در افغانستان، بخشی از نیروهای نظامی بریتانیا که تعداد شان به بیش از ۱۰ هزار می‌رسید، در ولایت هلمند مستقر بودند و شهزاده هری نیز در این ولایت بر ضد طالبان می‌جنگید.

XS
SM
MD
LG