لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان دومین رهبر تحریک تحفظ پشتون را بازداشت کرد


مقام‌ها در ایالت خیبر پشتونخوا پاکستان گفته اند که محسن داور یکی از رهبران تحریک تحفظ پشتون در ارتباط به آنچه "حمله بر یک پوستۀ نظامی در وزیرستان شمالی" خوانده شده، بازداشت شده است.

شوکت یوسفزی، یکی از سخنگویان این ایالت به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که این عضو پارلمان پاکستان روز پنجشبه (۳۰ می) در وزیرستان شمالی در جریان یک عملیات بازداشت شد.

فعالان تحریک تحفظ پشتون، اردوی پاکستان را به سرکوب "هدفمندانه و سیستماتیک" اقلیت پشتون آن کشور متهم می‌کنند.

پیش از این، مقام‌های پاکستانی علی وزیر یکی دیگر از رهبران تحریک تحفظ پشتون را در پیوند با حملۀ روز یک‌شنبه بر پوستۀ نظامی در وزیرستان شمالی بازداشت کردند.

منظور پشتین رهبر تحریک تحفظ پشتون گفته است که اردوی پاکستان به شمول زنان و کودکان، مردم عام را مورد ضرب و شتم قرار داده و از آن ها خواسته اند تا خانه های شان را ترک کنند و تظاهرات نیز به هدف اعتراض به این اقدام راه اندازی شده بود.

آقای پشتین به روز یکشنبه در یک پیام ویدیویی در صفحۀ فیسبوک خود گفت که هیچ حمله بر هیچ پوسته نظامی صورت نگرفته بلکه بر عکس نیروهای نظامی بر تجمع صلح آمیز پشتون‌ها که در اعتراض به "مظالم اردوی پاکستان" برگزار شده بود، گلوله باری کردند.

بر اساس گزارش ها، در جریان تنش های روز یک‌شنبه، سه فعال کشته و پنج سرباز زخمی شده بود.

تقاضای تحقیقات

گروه‌های مختلف حقوق بشر خواستار تحقیقات در مورد واقعه روز یک‌شنبه در وزیرستان شمالی شده اند.

رابعه محمود پژوهشگر آسیای جنوبی در سازمان عفو بین الملل در یک اعلامیه گفته است:"اگر گزارش‌ها در مورد استفاده از اسلحه ناریه در مقابل مظاهرکنندگان و کشتن آنان واقعیت داشته باشد، پس این یک تخطی جدی قوانین بین المللی است."

رسانه های بین المللی و گروه‌های ناظر به دلیل قیودات بر گشت گذار و محدودیت های جدی، به این منطقه دست‌رسی ندارند.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان نیز در این مورد اظهار نگرانی کرده و گفته است که اگر به این رویداد رسیدگی صورت نگیرد باعث یک درز دایمی میان حکومت و مردم این منطقه خواهد شد.

عایشه تنظیم از پاکستان در این گزارش سهم گرفته است.

XS
SM
MD
LG