لینک های دسترسی

Breaking News

ولیعهد عربستان نشست ائتلاف کشور های اسلامی را رهبری می کند


مقامات عربستان گفته اند که نشست یک روزۀ ریاض وزیران دفاع و مقامات ۴۱ کشور شرکت کرده اند و هدف اصلی آن مبارزه بر ضد افراطگرایی است
مقامات عربستان گفته اند که نشست یک روزۀ ریاض وزیران دفاع و مقامات ۴۱ کشور شرکت کرده اند و هدف اصلی آن مبارزه بر ضد افراطگرایی است

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز یکشنبه ائتلاف کشور های اسلامی را که هدف آن مبارزه بر ضد دهشت افگنی است افتتاح کرد، ائتلافی که دولت سلطتنی عربستان رهبری آنرا بر عهده دارد.

بن سلمان در این نشست تعهد کرد که افراطگرایی بیش از این "دین زیبای ما را تضعیف" نخواهد کرد.

اظهارات ولیعهد عربستان سعودی در حالی بیان شد که گروه دولت اسلامی یا داعش از عراق بیرون رانده شده است و خلافت خود خواندۀ خود را در سوریه از دست داده است.

بن سلمان در دسامبر ۲۰۱۵ که وزیر دفاع عربستان سعودی بود، ائتلاف ضد افراطگرایی کشور های اسلامی را اعلام کرد. مقامات سعودی گفته اند که در آغاز، این ائتلاف متشکل از ۳۴ کشور بود، اما حال شمار اعضای آن به ۴۱ کشور می رسد.

ولیعهد عربستان سعودی حین سخنرانی اش در این نشست خطاب به وزیران دفاع و سایر مقامات کشور های اسلامی گفت که این ائتلاف نمایانگر همآهنگی و حمایت کشور های اسلامی از مبارزه بر ضد افراطگرایی است.

محمد بن سلمان گفت " بزرگترین تهدید دهشت افگنی و افراطگرایی این است که شهرت دین عزیز ما را تضعیف می کند. ما به چنین اقدام اجازه نخواهیم داد". او تاکید کرد که عربستان سعودی و سایر کشور های اسلامی دهشت افگنی را در همه جا به خصوص کشور های اسلامی شکست خواهد داد.

ولیعهد عربستان سعودی گفت "تا زمانی در برابر دهشت افگنی و افراطگرایی مبارزه خواهیم کرد که شاهد شکست آن باشیم."

نشست مقامات کشور های اسلامی در حالی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار شد که تندروان روز جمعه برمسجد الروضه واقع در شبه جزیرۀ سینای مصر حمله کردند که در نتیجۀ آن بیش از ۳۰۰ نمازگذار کشته و بیش از ۱۰۰ نفر دیگر، زخمی گردید.

عدم حضور ایران و قطر

در این نشست نمایندۀ ایران شرکت ندارد، زیرا تهران در جنگ داخلی سوریه از بشارالاسد، رئیس جمهور آن کشور، و ملیشه های شیعه مذهب در عراق حمایت کرده است.

دولت عربستان سعودی که رهبری آنرا در کنترول رهبران سنی مذهب است، در مورد نفوذ ایران در منطقه نگرانی دارد.

در عین حال نمایندۀ قطر نیز در نشست یک روزۀ ریاض حضور ندارد، زیرا در ماه های اخیر روابط میان دوحه و چهار کشور حوزۀ خلیج که رهبری آنرا عربستان سعودی بر عهده دارد، پرتنش بوده است.

عربستان سعودی، امارات متحدۀ عرب، مصر و بحرین مقامات قطر را به حمایت از افراطگرایی و رابطۀ نزدیک با ایران متهم کرده اند و روابط دیپلوماتیک خود را با دوحه قطع کردند. پس از قطع روابط، این چهار کشور تعزیرات اقتصادی را بر قطر وضع کردند. دوحه هر نوع حمایت از افراطگرایی را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG