لینک های دسترسی

Breaking News

کشف و ضبط سه اثر باستانی در بامیان


ادارۀ محلی بامیان از کشف و ضبط سه اثر باستانی در این ولایت خبر داد.

مقام‌های در این ولایت گفتند که این آثار شامل "آفتابه - لگن و یک سماور" است که از ساحۀ ده سرخک ولسوالی یکاولنگ به دست آمده است.

هرچند مقام‌ها در بارۀ قدامت تاریخی این آثار چیزی نگفته اند، اما ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان می‌گوید که این آثار باستانی نیاز به تحقیقات بیشتر دارند.

اسحاق موحد، رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان روز شنبه ۱۹ دسمبر (۲۹ قوس) به خبرنگاران گفت: "ظاهر قضیه این است که تعدادی از کودکان و چوپان‌ها در ساحۀ ده سرخک ولسوالی یکه ولنگ در ساحۀ درۀ چاشت با این آثار باستانی سر خورده و آنرا میان هم تقسیم کرده بودند."

مقامات گفتند که پدر یکی از این کودکان در مورد اثر باستانی که پسراش به خانه برده بود به مقامات خبر داد که در نتیجه تمامی این آثار جمع آوری شد.

مقام‌های محلی ولایت بامیان می‌گویند که نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی یکه‌ولنگ این ولایت توانسته اند که این آثارهای باستانی را از نزد باشندگان محل بدست آورده و از قاچاق احتمالی آن جلوگیری کنند.

نگرانی‌ از قاچاق اثرهای باستانی بامیان

بامیان از ولایت‌های باستانی در افغانستان است که آثار زیادی از دوره‌های مختلف تاریخی را در خود دارد، اما قاچاق اثرهای باستانی، همواره یکی از نگرانی‌های جدی فرهنگیان و باشنده‌گان این ولایت بوده است.

شماری از فرهنگیان و استادان پوهنتون بامیان می‌گویند که حکومت طی نزدیک به دو دهۀ اخیر در امر مبارزه با قاچاق آثار باستانی در این ولایت، ناکام بوده است.

وزیر احمد ستیز، یکی از فرهنگیان بامیان گقت: "متاسفانه قاچاق آثار باستانی، حفاری‌های غیر قانونی در بامیان که گاه‌گاهی صورت می‌گیرد برای ما جای نگرانی است و جای نگرانی بیشتر این است که حکومت هیچ پلانی برای حفاظت این آثار ندارد."

هرچند در حال حاضر قطعۀ پولیس ۰۱۲ محافظت از آثار باستانی در بامیان با کمیت حدود ۲۰ نفر در این ولایت فعالیت دارد، اما فرهنگیان این ولایت می‌گویند که ده‌ها ساحۀ آبدات تاریخی بامیان هنوز در معرض خطر قرار دارد.

ادارۀ محلی بامیان می‌گوید که تدابیر ویژۀ را برای حفاظت از قاچاق آثار باستانی و جلوگیری از حفاری‌های غیرقانونی در این ولایت روی دست دارد.

سید انور رحمتی، والی بامیان گفت: "مجموع این تلاش‌ها نشان می‌دهد که حکومت از نابودی، قاچاق و بی‌توجهی نسبت به آثار باستانی جلوگیری بکند."

والی بامیان افزود که هم اکنون ریاست اطلاعات وفرهنگ و ادارۀ محلی بامیان در تلاش ارزیابی و ترتیب پلان مدیریتی حفاظت از آثار باستانی این ولایت است.

در سال‌های گذشته نیز نیروهای کشفی امنیت ملی بامیان از کشف و ضبط چندین دستگاه غیر قانونی ساخت ایران خبر داده بودند که به منظور حفاری و قاچاق آثار باستانی، توسط قاچاقبران در این ولایت استفاده می‌شد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG