لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش می‌گوید که در ماه رمضان نگران مردم افغانستان و دیگران است 


شماری از باشندگان شهر کابل در انتظار صرف افطاری اند
شماری از باشندگان شهر کابل در انتظار صرف افطاری اند

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد در پیامی به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان گفت که نگران مردم افغانستان و برخی از کشورهای دیگر است.

او در یک پیام ویدیویی گفت: "متاسفانه بسیاری این ماه را در حالی که با جنگ، آوارگی و ترس مواجه اند، آغاز خواهند کرد. آن‌ها در فکر و قلب من جا دارند. از مردم افغانستان گرفته تا منطقهٔ ساحل، از افریقا گرفته تا سوریه و فراتر از آن. می‌خواهم پیام ویژهٔ همبستگی و حمایت را با آنانی شرک سازم که از وحشت غزه رنج می‌برند."

منشی عمومی ملل متحد اضافه کرد که ماه رمضان "مظهر پیام صلح، آرامش و سخاوت" بوده و دوره تامل و دعا است.

این در حالی است که اداره هماهنگ کننده امور بشری ملل متحد در افغانستان "اوچا" می‌گوید که در جریان امسال، ۲۳.۷ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز خواهند داشت.

اوچا روز گذشته در پیامی گفت که ۵۲ درصد از نیازمندان در افغانستان، زنان و دختران استند.

پیش از این، برنامه جهانی غذا از کاهش کمک‌های مالی با افغانستان هشدار داده بود.

سمیر وانمالی معاون بخش آسیا و پسیفیک در این اداره هفتهٔ گذشت گفت که جهانیان نباید افغانستان و مردمش را فراموش کنند.

او گفت: "در سال ۲۰۲۴ قطع بزرگ در کمک‌ها در مقایسه با سال ۲۰۲۳ رونما شده است. برنامه جهانی غذا تلاش دارد تا کمک‌ها برای نیازمندان خیلی آسیب پذیر در وقت مناسب رسانیده شود."

ماه گذشته، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد گفته بود که گرسنگی و سوتغذیه در افغانستان هنوز هم در سطح بلند قرار دارد و بر اساس تخمین‌ها، ۱۵.۸ میلیون افغان در سال ۲۰۲۴ با عدم مصوونیت غذایی روبرو خواهند شد.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، برای اطمینان از اینکه خانواده‌ها نیازمندی‌های اولیه خود را داشته باشند و از مواجهه با گرسنگی در جامعه جلوگیری شود، به بودجه پایدار نیاز است.

گروه

XS
SM
MD
LG