لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ: افغان‌ها فقط زیر پرچم ملی عسکری می‌توانند


ارگ گفته است که افغانستان هیچگاه در جنگ‌های نیابتی شامل نبوده و اجازه نخواهد داد که این کشور به میدان جنگ نیابتی مبدل شود
ارگ گفته است که افغانستان هیچگاه در جنگ‌های نیابتی شامل نبوده و اجازه نخواهد داد که این کشور به میدان جنگ نیابتی مبدل شود

ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که اظهارات اخیر محمد محقق، معاون ریاست اجرائیۀ افغانستان، به‌گونۀ جدی بررسی می شود.

آقای محقق در سخنرانی در "اجلاس جهانی محبان اهل بیت و مسئلۀ تکفیری‌ها" که در ایران برگزار شده بود از رفتن جوانان افغان در جنگ سوریه حمایت کرده و از این جنگجویان "صمیمانه تشکری" کرد.

خبرنامۀ ریاست جمهوری افغانستان حاکی است که "اظهارات اخیر محمد محقق معاون دوم ریاست اجرائیه در تهران در مغایرت با اصول سیاست خارجی، منافع ملی، ثبات و امنیت كشور و قوانین نافذۀ افغانستان قرار داشته و به‌هیچ وجه نمایندگی از نظریات دولت افغانستان نمی‌کند".

ریاست جمهوری افغانستان همچنان گفته است که خدمت عسکری و نظامی برای شهروندان افغان تنها در چوکات حاکمیت ملی و زیر پرچم افغانستان مجاز است و بر اساس خبرنامۀ ارگ "افغانستان هیچگاه در جنگ‌های نیابتی شامل نبوده و اجازه نخواهد داد که این کشور در آینده به میدان جنگ‌های نیابتی مبدل گردد".

شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، به صدای امریکا گفت که اظهارات محمد محقق، معاون ریاست اجرائیه، در تهران که از اشتراک افغان‌ها در جنگ سوریه حمایت کرده بود، مغایر منافع ملی افغانستان است.

ارگ: اظهارات محقق در تهران بررسی جدی می‌شود
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:23 0:00

گزارش‌ها حاکی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، جوانان شیعۀ افغان مقیم ایران را برای شرکت در جنگ سوریه به دفاع از حکومت رئیس جمهور بشارالاسد جذب کرده و آنان را در تشکیل "لوای فاطمیون" به جنگ سوریه اعزام می کند.

ارگ با تاکید بر "اصل رابطۀ دولت با دولت" با تمام کشورهای همسایه، منطقه و جهان گفته است که "دولت افغانستان مصمم است که مشکل اتباع افغانستان را که در کشورهای دیگر در منازعات شامل شده، از طریق تفاهم و احترام متقابل براساس موازین بین‌المللی در منطقه، حل نماید".

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG