لینک های دسترسی

Breaking News

آذربایجان و ارمنستان همدیگر را به تخطی از آتش‌بس متهم کردند 


باوجود توافق آتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان که به میانجی‌گری روسیه سر از ساعت ۱۲ ظهر امروز برقرار شد، هر دو جانب همدیگر را به تخطی از آتش‌بس متهم کردند.

حکمت حاجییوف، مشاور سیاست خارجی رییس جمهور آذربایجان امروز ۱۰ اکتوبر (۱۹ میزان) گفت که اگر ارمنستان به تخطی از آتش‌بس ادامه دهد، باکو نیز حق دارد اقدامات نظامی خویش را در قره‌باغ دوام بخشد.

وزارت دفاع آذربایجان گفت که نیروهای ارمنی در خط مقدم جنگ، دست به راه اندازی حملات زده و دو ساحهٔ مزدحم غیرنظامی را هدف حملات راکتی قرار دادند.

اما وزارت دفاع ارمنستان می‌گوید که نیروهای آذربایجانی ساعت ۱۲:۰۵ دقیقه پس از ظهر - پس از برقراری آتش‌بس- دست به راه اندازی یک حمله زده و از آتش‌بس تخطی کرده اند.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، جیهون بایراموف، وزیر خارجهٔ آذربایجان گفته است که آتش‌بس تا زمانی ادامه خواهد یافت که کمیتهٔ صلیب سرخ روند تبادلهٔ اجساد را تکمیل کند.

هر دو جانب پس از ۱۰ ساعت مذاکره در مسکو، روی انعقاد آتش‌بس موقت برای تبادله زندانیان و اجساد توافق کردند.

سرگی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه که میانجی این مذاکرات بود گفت که این آتش‌بس باید زمینه را برای مذاکرات بیشتر و حل تنش در منطقه مساعد سازد.

تلفات غیرنظامیان

میشل بچیلت، رییس اداره حقوق بشر ملل متحد روز گذشته با اظهار نگرانی در مورد تلفات غیرنظامیان در قره‌باغ، خواستار آتش‌بس فوری شد.

او گفت: "این عمیقاً نگران کننده است که در روز های اخیر بر اساس گزارش‌ها شاهد هدف قرار گرفتن ساحات مزدحم بوده ایم و در داخل و اطراف ساحهٔ مورد منازعه حملات راکتی صورت گرفته است."

او گفت که براساس گزارش‌های تایید ناشدهٔ از تاریخ ۲۷ سپتمبر به اینسو، بیش از ۵۰ غیرنظامی، به شمول کودکان در قره‌باغ کشته شده اند.

درگیری‌های تازه میان این دو کشور سبب کشته شدن ۴۰۰ نظامی و بی‌جا شدن هزاران نفر دیگر شده است.

نظامیان آذربایجانی و ارمنستانی سابقۀ جنگ و مخاصمه را از سال‌های ۱۹۹۰ و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پیشین دارند.

جدایی طلبان ارمنی، منطقه قره‌باغ را در جنگ خونین سال‌های ۱۹۹۰ تصرف کردند که در آن ۳۰ هزار نفر کشته شد.

اکثریت جمعیت قره‌باغ ارمنی اند، اما این ساحه به گونهٔ کامل در داخل خاک آذربایجان موقعیت دارد.

XS
SM
MD
LG